13 mei 2011

Bestuursakkoord: meer voor minder

Op 21 april 2011 tekenden het kabinet en de koepels van gemeenten en provincies (VNG en IPO) het Bestuursakkoord. Het akkoord behelst de overheveling van taken van het rijk naar de gemeenten en provincies. Met de overheveling zullen de lokale overheden uitvoering geven aan de bezuinigingen en hervormingen op terreinen als arbeidsmarkt, jeugdzorg, AWBZ, ruimte en natuur. Het akkoord is nog niet definitief, op 8 juni zullen de gemeenten hun stem uitbrengen tijdens een bijeenkomst van de VNG.

Het is voor het Westland een goede zaak dat de jeugdzorg, de extramurale begeleiding uit de AWBZ en de hervormingen van WWB/WIJ, WSW en Wajong nu ondergebracht worden bij de gemeente. Op deze manier kan de gemeente Westland onze inwoners nog beter bedienen. Daar hebben we wel beleidsvrijheid en middelen voor nodig. Laat dat nou net de zaken zijn die ontbreken in dit akkoord. Dit kabinet gooit taken over de schutting zonder ons daar de middelen bij te geven. Meer voor minder, dat klinkt soms goed. Meer waar, voor minder geld. Meer geld, voor minder werk. Helaas is meer voor minder in dit geval problematisch voor de gemeente. We zullen meer taken uitvoeren met minder geld. Wie draait erop voor de tekorten?? U raadt het al, u!

Als gemeente zullen we al moeten bezuinigen, maar dit akkoord zal onvermijdelijk leiden tot nog meer bezuinigingen.

Progressief Westland wil met het college in debat over de sociale en financiële consequenties van dit bestuursakkoord voor onze gemeente.

mohamedklein

Mohamed el Mokaddem