20 mei 2011

Bestuursakkoord Gemeenten-Rijk: Trojan Horse

Bij een ‘Trojan Horse’ denken we tegenwoordig niet meer aan de oude Griekse mythen en sagen, maar aan een computervirus. In beide gevallen is het iets wat je binnen krijgt, maar waarvan het resultaat desastreus is. Volgens mij heeft het tussen de Gemeenten en het Rijk te sluiten Bestuursakkoord alle tekenen van zo een Trojan Horse.

Afgelopen dinsdag besprak de gemeenteraad het concept Bestuursakkoord. Daar is veel over te doen, omdat daarin afgesproken wordt dat veel rijkstaken worden overgedragen aan de gemeenten maar tegelijkertijd forse bezuinigingen worden meegenomen. Eerst het goede nieuws: gemeenten krijgen meer beleidsvrijheid en het aantal overheidsinstanties dat zich met een onderwerp bemoeit vermindert. Zo krijgen gemeenten een belangrijke rol bij de jeugdzorg.

Ook op het sociale terrein, de inkomensondersteuning staat er veel te gebeuren. Een regeling voor inkomensondersteuning en voor een grotere deelname op de arbeidsmarkt is ook een pluspunt. Maar de uitwerking en de financiële vertaling daarvan is zeer zorgelijk. Alle jong gehandicapten worden opnieuw gekeurd. De verwachting is dat twee derde deel niet meer in aanmerking komt voor de Wajong-uitkering. Die jongeren komen in de bijstand en voor rekening van de gemeente. Ook de sociale werkplaats wordt op een, ik kan het helaas niet anders noemen, asociale wijze gekort. De mogelijkheid voor gemeenten om mensen op het laagste inkomensniveau te ondersteunen wordt beperkt. Alleenstaande ouders met kinderen tot vijf jaar moeten aan het werk. En zo gaat het nog wel even door.

Dat deed mij verzuchten dat je als gemeente door deze regering met dit Bestuursakkoord wel een oor wordt aangenaaid en dat je zeker de pineut bent als je als burger tot de kwetsbare groepen behoort. Want er ligt een akkoord, maar daar valt niet meer over te praten. En als de raad nog een idee had om dit akkoord af te wijzen, dan wist de burgemeester – tevens bestuurslid van de VNG – de raadsleden wel een doemscenario te schetsen over het onheil dat dan over ons zou komen. Een door ons ingediende motie om het overdragen van nieuwe taken niet te accepteren zonder voldoende financiële middelen, haalde het dan ook niet.

En dat is jammer. Want tijdens de presentatie verzuchtte een ambtenaar – en ik neem aan namens het college – dat de financiële gevolgen voor de gemeente nog een ‘dark horse’ is. Maar daarbij bleek wel dat bijvoorbeeld de korting op de sociale werkplaats de gemeente zeker € 1.5 miljoen op jaarbasis kost. En gelet op doorlopende verplichtingen kan dat bedrag nog wel eens oplopen. Volgens mij is het daarom meer een Trojan Horse.

janklein

Jan Prins