8 november 2012

Begroting

Voorzitter, dames en heren,

Vandaag behandelen we voor de tiende maal een conceptbegroting van de gemeente Westland. Daar waar de begroting van 2004 nog een bundel uitgangspunten van de voormalige vijf gemeenten was, met daar doorheen geslagen een nietje, is de huidige begroting 2013 een echt product geworden. Dank voor de bereikte resultaten aan ambtelijk apparaat, college en – vooruit – ook aan de raad is daarvoor op zijn plaats.

Langzaam maar zeker komen we er wel.

Wat de afgelopen tien jaar niet is veranderd, is de toonzetting van de begroting. Nog steeds staat onze gemeente voor een grote, financiële opgave. Forse bezuinigingen, tegenvallende resultaten in de grondexploitaties, nieuwe werkzaamheden die op de gemeenten afkomen. Kortom, nog steeds wordt de gemeente Westland geconfronteerd met moeilijke tijden.

En dat drukt natuurlijk ook zijn stempel op de behandeling van zo’n gemeentebegroting. Want wie wil er nu niet graag nieuwe plannen en ideeën naar voren brengen. Voorgestelde bezuinigingen terugdraaien. Of andere keuzes maken. Kortom: op een avond in november de wereld verbeteren en, zoals in ons geval, de gemeente Westland mooier maken.

De realiteit van vandaag de dag is echter dat de mogelijkheden om op een avond in november de wereld te verbeteren en in een klap de gemeente Westland nog mooier te maken beperkt zijn. Zelfs voor Progressief Westland.

In de afgelopen jaren hebt u ons, als het goed is, leren kennen als een constructieve partij. Met een open en kritische blik. Progressief Westland staat voor gedegen politiek, waarbinnen ieder lid van de fractie zijn werkzaamheden verricht. Op deze wijze hebben wij ook nu weer naar de voorgelegde conceptbegroting gekeken.

Eerder dit jaar, bij de behandeling van het collegewerkprogramma, constateerde Progressief Westland dat het college partijen bij elkaar wil brengen en (figuurlijk dan) bruggen wil bouwen. Ruimte voor initiatieven uit de samenleving, zonder als gemeente zelf alle verantwoordelijk te nemen. Het is naar onze mening dan ook geen toeval dat de gedachte van ‘Bruggen bouwen’ ook binnen de landelijke politiek inmiddels een leidend thema is geworden.

Bij de behandeling van het collegewerkprogramma vroegen wij het college de financiële manouvreerruimte in beeld te brengen. Aan dit verzoek is het college voldoende tegemoet gekomen. En wat ons betreft kan het geen kwaad het komende jaar inhoudelijk te discussiëren over het al dan niet invoeren van een parkeerbelasting. Welke haken en ogen zitten daar aan? Is het de moeite waard of niet? De mogelijke opbrengst die het college nu aangeeft, is gebaseerd op een onderzoek van enige jaren geleden en wellicht achterhaald. Daarnaast zal Progressief Westland niet nalaten om op landelijk niveau de noodzaak van een lokaal belastinggebied te benadrukken nu er steeds meer rijkstaken naar gemeenten worden overgeheveld.

Ook aan ons verzoek om de voorgestelde maatregelen te visualiseren, zodat duidelijk is hoe straks de openbare ruimte er uit ziet als er zeer fors bezuinigd wordt is door het college tegemoet gekomen. Hier kom ik later op terug.

Tenslotte heeft het college ons verzoek gehonoreerd om in het traject naar deze begrotingsbehandeling de raad zo vroeg en zo volledig mogelijk mee te nemen en niet voor voldongen feiten te stellen. Dank daarvoor.

Gelet op de voorliggende conceptbegroting wil Progressief Westland het college het volgende meegeven.

Uitgangspunt voor Progressief Westland is en blijft dat de gemeenteraad, het college en de Westlander zijn of haar verantwoordelijkheid neemt en waar mogelijk bijdraagt aan het realiseren van een mooie gemeente. Want dat zijn we. Een mooie gemeente. Maar nog steeds valt er genoeg te doen om het nog mooier te maken om in deze gemeente te wonen. Daar waar je woont is de plek waar je je thuis moet voelen. Op je gemak. Dat is ook de reden dat Progressief Westland, en Ulbe Spaans voorop, bij de discussie over de Metropoolregio het uitgangspunt ‘Hou het klein waar het kan, maak groot als het moet’ als centraal thema heeft geformuleerd.

Het Westland, de Greenport, maakt een belangrijk deel uit van de wereldeconomie. Voor dat complex, de agro-industrie en zijn spin-off, moét je wel groot denken. Dat doen Westlanders dan ook. Anders hadden we nu nog steeds meerdere groenteveilingen, zoals ‘Sammersbrug’. Werken in het Westland, of voor de Greenport, is onderdeel zijn van de wereld. Niet alleen Haaglanden, de Metropoolregio, Nederland of Europa. Westlanders zitten over de hele wereld. En daar kan ik zelf over meepraten, want ik ben net terug van familiebezoek in Azië en het Midden-Oosten.

Wonen in het Westland daarentegen is niet sub-urbaan of Metropolis. Wonen in het Westland is lokaal. In Wateringen, De Lier, Maasdijk of welk ander dorp dan ook. Daarom moet je datgene wat samenhangt met de directe woon- en leefomgeving van mensen klein houden. Omdat dat nog kan en omdat mensen dat prettig vinden.

En als we ons dan focussen op de directe woon- en leefomgeving, dan vallen er in deze begroting – en met name bij de bezuinigingen binnen de openbare ruimte – in ieder geval twee dingen op.

Bezuinigingen op het schoon houden van de openbare ruimte is het paard achter de wagen spannen. Uit meerdere onderzoeken blijkt dat een vuile, slecht onderhouden openbare ruimte sterk bijdraagt aan een gevoel van onveiligheid. Dat mensen zich niet op hun gemak voelen. En dat leidt dan uiteindelijk tot vragen om meer toezicht op straat.

De conclusie laat zich raden. Niet aan beginnen. Progressief Westland zou er zelfs voor willen pleiten om de inzet van medewerkers van Patijnenburg in de openbare ruimte te vergroten. Met een gemeentelijke bijdrage snijdt het mes aan twee kanten.

Een andere ongewenste maatregel is het niet meer onderhouden van speelwerktuigen. De besparingen op de korte termijn zijn gering. De gevolgen op lange termijn desastreus. Daar waar de raad stelt dat er 3 % speelruimte zou moeten zijn, een voornemen dat nog lang niet is gerealiseerd, kunnen we niet toestaan dat bestaande speelplekken kale, lege vlakten worden. En als je die bezuiniging toch doorzet weet je nu al dat er over 6 jaar een voorstel komt om in een keer vele honderdduizenden euro’s te besteden aan een noodzakelijke inhaalslag.

Daarom vragen wij het college het komende jaar met de raad een discussie te voeren over de kwaliteit van de speelruimten, de noodzakelijke onderhoudsplanning en dergelijke. Het liefst zouden wij zien dat dit onderdeel van de bezuiniging nu al wordt teruggetrokken, maar ook wij begrijpen dat het niet eenvoudig of misschien zelfs zo goed als onmogelijk is om binnen het begrotingsonderdeel openbare ruimte met financiële middelen te schuiven. Omdat een lager onderhoudsniveau niet direct zijn gevolgen zal hebben, verwachten wij dat een discussie volgend jaar voldoende tijd biedt om de negatieve effecten te minimaliseren.

Graag horen wij de reactie van het college en indien nodig zullen wij in de tweede termijn op dit onderdeel een motie indienen.

Een prettige woon- en leefomgeving staat ook in de gemeente Westland onder druk. Soms ook door de bewoners zelf. Een van de mogelijkheden om conflicten in de buurt te voorkomen – of op te lossen – is gebruik maken van mediation en bemiddeling. Het verbaasde mij dan ook dat de gemeente Westland, als enige gemeente in Haaglanden, geen gebruik maakt van de diensten van het Bureau Bemiddeling en Mediation van de politie Haaglanden. Ik weet dat de heer Boekestijn, daarin ondersteund door anderen, hier al eerder een lans voor heeft gebroken. Maar blijkbaar tevergeefs. Graag zou Progressief Westland daar komend jaar inhoudelijk op terug willen komen. Want prettig wonen. Je thuis voelen is ook iets waar de gemeente baat bij heeft.

Klein houden waar het kan, en alleen groot maken als het moet, is zeker ook van toepassing op de jeugdzorg. Een Centrum voor Jeugd en Gezin mag er niet toe leiden dat laagdrempelige opvoedingsondersteuning alleen wordt aangeboden in hetzelfde gebouw als waar de jeugdh
ulpverlening zit. Opvoedingsondersteuning geef je daar waar ouders en kinderen van nature komen. In peuterspeelzalen, de kinderopvang en de scholen. Op die manier, kleinschalig en via maatwerk, kan veel meer bereikt worden. Omdat ouders geen drempel ervaren of bang zijn om iets aan de orde te stellen.

Klein houden waar het kan, en alleen groot maken als het moet geldt ook voor het beleidsterrein cultuur. Cultuur is voor ons het uitvoeren van leuke, waardevolle dingen en activiteiten voor onze inwoners. Niet het bouwen van stenen. Uitgangspunt moet zijn dat elke euro die de gemeente uitgeeft, maximaal ten goede komt aan de activiteit waarvoor het is bedoeld is. Dus: geen overhead, bureautjes, onderzoeken etc., maar activiteiten waarbij duidelijk moet zijn wat die activiteit oplevert of wat de maatschappelijke waarde is.

En het uitgangspunt dat iedere euro die je uitgeeft maximaal ten goede komt aan de activiteit die je uitvoert, is uiteraard ook van toepassing op het jeugd- en jongerenwerk. Een van de speerpunten van Progressief Westland.

Het voornemen van het college om voor de komende jaren sterk te bezuinigen op het jeugd- en jongerenwerk – voordat de gemeenteraad heeft bepaald welke kaders daarvoor zouden moeten gelden – achten wij dan ook ongewenst. Vandaar dat Progressief Westland, en daarin ondersteund door de fracties van Gemeentebelang Westland, het CDA-Westland en de LPF-Westland een motie zullen indienen om dit voorstel aan te passen. Omdat de heer el Mokaddem zich de afgelopen jaren, tezamen met raadsleden uit de andere genoemde partijen, zich sterk heeft gemaakt voor dit onderwerp zal ik hem willen verzoeken de motie straks voor te lezen.

Ik sluit af voorzitter.

Progressief Westland is zich bewust van de lastige financiële positie van onze gemeente. Samen zullen we er aan moeten blijven werken om deze gemeente aantrekkelijk te houden. Veel aandacht voor de directe woon- en leefomgeving is daarbij onontbeerlijk. Daarom een pleidooi voor het blijvend schoon houden van de openbare ruimte en het niet laten verpauperen van de speellocaties.

Naast het pleidooi voor laagdrempelige opvoedingsondersteuning en het leggen van een directe koppeling tussen gemeentelijke middelen en culturele activiteiten.

En tenslotte een uitdrukkelijk verzoek om de voorgenomen bezuiniging op het jeugd- en jongerenwerk niet voor volgend jaar al in te boeken.

Ik dank u.

janklein