9 december 2011

Beantwoording vragen Lokale Monitor Werk, Inkomen en Zorg

Geachte Raad,

De fractie Progressief Westland: PvdA/GroenLinks heeft ons in een op 17 november 2011 ontvangen brief vragen gesteld over deelname aan de Lokale Monitor Werk, Inkomen en Zorg van de FNV.

Ingevolge het bepaalde in artikel 26 van uw “Reglement van Orde voor vergaderingen en andere werkzaamheden van de Raad”, beantwoorden wij deze vragen als volgt:

Vraag 1

Gaat u dit jaar meewerken aan deze Monitor?

Zo niet, waarom?

Antwoord

Wij hebben besloten niet mee te werken aan de Monitor van de FNV. De reden om hieraan niet mee te doen is meervoudig.

Uit ervaring met deelname aan deze 2-jaarlijks monitor is gebleken dat er geen eenduidig beeld kan worden gegeven van de uitvoering van de Gemeente Westland. De monitor is gebaseerd op een doelgroepaanpak, waardoor vergelijking met andere gemeenten niet aan de orde is. De specifieke situatie in Westland, met een hoge arbeidsparticipatie en laag uitkeringsbestand met een beperkte verdiencapaciteit komt in de monitor niet tot zijn recht.

Daarnaast staan we voor de opgave om invulling te geven aan ingrijpende wijzigingen binnen het sociale domein. De voorbereidingen ten behoeve van de invoering van de Wet Werken naar Vermogen en de decentralisatie Begeleiding, beiden gepland voor 2013, zijn gestart. Met ingang van 1 januari 2012 wordt de Wwb aangepast waarvoor, door het nog niet afgeronde wetgevingstraject, een bijzonder korte voorbereidingstijd is gegeven.

Deze ontwikkelingen hebben de absolute prioriteit voor de inzet van het ambtelijk apparaat.

Overigens wordt voor het onderdeel Zorg van de Monitor, jaarlijks deelgenomen aan de Benchmark in het kader van de Wmo. Bevindingen uit deze benchmark worden opgenomen in de horizontale verantwoording die jaarlijks aan uw Raad wordt aangeboden.

Vraag 2

Zo niet, kunt u dan (fatsoenshalve) een gemotiveerde reactie aan de FNV geven? Tijdig en gemotiveerd reageren (zowel positief als negatief) vindt onze fractie ook een vorm van Westland Marketing.

Antwoord

Het bericht dat wij niet deelnemen aan de Monitor is reeds aan de FNV verzonden.

Wij gaan er vanuit uw vragen met deze brief te hebben beantwoord.

Burgemeester en wethouders van Westland,

de secretaris,                       de burgemeester,