24 juni 2008

Werkzaamheden aan de Opstal

Werkzaamheden aan de Opstal

Uit de notulen van de gemeenteraad van 24 juni 2008

 

De voorzitter: allereerst Progressief Westland: het gaat over wegwerkzaamheden voor de wijk Opstal. Ik zie dat de wethouder al aanschuift. Het woord is aan mevrouw Alleblas.

Mevrouw Alleblas: voorzitter, in de eerste plaats mijn dank dat deze vragen vanavond beantwoord kunnen worden, want ik heb ze aanvankelijk ingediend als art. 26 vragen met het verzoek om ze eventueel hier in de raad te beantwoorden. Dat lukt dus kennelijk. Dank u wel hiervoor. Het betreft de wegwerkzaamheden van de wijk Opstal e.o. Bewoners van de wijk Opstal berichten ons over enorme overlast en onveilige situaties, die ze ondervinden van diverse afsluitingen van wegen in verband met wegwerkzaamheden en de informatie hierover is verre van optimaal. Ook de bewegwijzering laat zeer te wensen over. De volgende wegen zijn afgesloten: de Berenklauw, de Kalmoes, de Kruisbroekweg, de Secretaris Verhoeffweg, de Zuidweg, Linde en als je de Geestweg wil mijden op de fiets en je wilt via de Catherina van Heenvlietstraat en de Hendrik van Naaldwijkstraat dan blijken die ook opgebroken te zijn. Bovendien wordt de Boterbloem opnieuw bestraat en vinden er in de Pinksterbloem werkzaamheden plaats aan de beschoeiing waarvoor allerlei materialen in de buurt geparkeerd worden dat ook weer overlast oplevert. Zoals bekend heeft de wijk Opstal, die gebouwd is in de jaren 70, 80 en ingericht als een woonerf, bijzonder smalle straten en geen stoepen. Ook zijn diverse entrees tot de wijk met een paal in het wegdek zoals de Boterbloem afgesloten voor autoverkeer. Hulpdiensten moeten vaak al grote moeite doen in een normale situatie om op een bestemmingsadres te komen. Wegwerkzaamheden in en om deze wijk leiden al snel tot ernstige overlast. Verwacht mag dan ook worden dat noodzakelijke wegwerkzaamheden goed op elkaar afgestemd worden en verwacht mag ook worden dat de informatie over de werkzaamheden goed aangekondigd worden en dat de bewegwijzering op tijd is en duidelijke alternatieve routes aangeeft. Overigens begrepen we uit het AD dat ook in Kruisbroek ernstige hinder wordt ondervonden van de wegwerkzaamheden, die ik zojuist noemde. Aan de planning van die werkzaamheden valt niets meer te veranderen, maar de werkzaamheden zijn gestart en die moeten zo spoedig mogelijk worden afgerond. We hebben toch de volgende vragen: kan de bewegwijzering op zo’n kort mogelijke termijn optimaal verbeterd worden? In de informatievoorziening naar wijkbewoners kan ons inziens vooraf maatwerk geleverd worden door op tijd inzichtelijk te maken wat er te gebeuren staat en wat de consequenties zijn. Bent u het met ons eens dat de informatie verbeterd kan worden en in ieder geval: kan op de gemeentepagina in het hele Westland overzicht aangegeven worden welke wegwerkzaamheden wanneer gepland zijn? Nu wordt verwezen naar de website van de gemeente, maar veel mensen hebben niet de mogelijkheid om die website te raadplegen. Overlast kan beperkt worden door werken beter op elkaar af te stemmen. In de nabije toekomst staan er nog heel wat meer werkzaamheden gepland, ook op hoofdroutes zoals de Burgemeester Elsenweg en de Galgeweg. Kan de informatie en bewegwijzering van alternatieve routes op tijd voor alle weggebruikers bekend gemaakt en in beeld gebracht worden? Dat waren mijn vragen. Dank u wel.

De voorzitter: het woord is aan wethouder Van der Zwan.

Wethouder Van der Zwan: dank u wel voorzitter. Ja, werk in uitvoering in het Westland dat gebeurt erg veel. Daar zijn we aan de ene kant erg blij mee, aan de andere kant moet het wel zo gedaan worden dat de overlast tot een minimum beperkt wordt. Uw eerste vraag is of de bewegwijzering op de kortst mogelijke termijn optimaal verbeterd kan worden. Naar aanleiding van uw opmerkingen hebben we reeds zeer snel op een aantal plaatsen die bewegwijzering inderdaad inmiddels gewijzigd en verbeterd waardoor er met name een duidelijke scheiding is aangebracht van de omleiding bestemd voor de fietsers en voor de automobilisten. Uw tweede vraag betreft de informatievoorziening naar de wijkbewoners toe of er maatwerk geleverd kan worden door op tijd inzichtelijk te maken wat er te gebeuren staat en wat de consequenties zijn. U vraagt dan of we het met u eens zijn dat die informatie verbeterd kan worden. Wij zorgen ervoor dat bewoners in de omgeving waar de werkzaamheden plaatsvinden schriftelijk worden geïnformeerd. We zijn het met u eens dat de communicatie altijd maatwerk is en voor verbetering vatbaar is. Dat vloeit ook voort uit het antwoord op uw vraag 1, want we hebben het inmiddels daar verbeterd. Vraag 3 van u was of op de gemeentepagina het hele Westland overzicht aangegeven kan worden welke werkzaamheden er wanneer gepland zijn. Nu wordt verwezen naar de website van de gemeente waar veel mensen geen toegang toe hebben. Het is gebruikelijk dat we bij kortdurende werkzaamheden van een aantal dagen tot twee weken aan niet doorgaande wegen niet expliciet op de gemeentepagina daar verslag van doen. Dat heeft onder meer te maken met het enorme aantal van dergelijke projecten. Wel worden de bewoners uit de omgeving, zoals ik al zei, per brief over deze werkzaamheden geïnformeerd. Deze werkzaamheden worden ook opgenomen in de rubriek Westland op de Schop en die is inderdaad weer terug te vinden op www.gemeentewestland.nl, waarvan u zei dat niet iedereen daar toegang toe heeft. Wat een mogelijkheid zou zijn is dat we besluiten dat we ook kortlopende werkzaamheden alsnog op de gemeentepagina gaan publiceren zoals we ook doen bij projecten, die wel grote invloed hebben op de doorstroming van het verkeer. Die vermelden we dus wel op de gemeentepagina. Voor het hele Westland heeft bijvoorbeeld op 5 juni jl. een uitgebreide publicatie gestaan over het kruispunt Secretaris Verhoeffweg Kruisbroekweg Zuidweg en op 26 juni a.s. en 3 juli a.s. zullen er ook weer publicaties verschijnen over de voortgang. Tot slot uw vraag of overlast beperkt kan worden door het beter op elkaar af te stemmen: in de nabije toekomst staan heel wat werkzaamheden gepland ook op hoofdroutes etc. Natuurlijk zullen we bezien of dat mogelijk is, maar soms loopt het ene werk, daar kom ik dadelijk nog op terug als ik de vragen over de strandweg zal beantwoorden, dat je gepland hebt in navolging van het volgende werk achterstand op met het gevolg vertraging van het werk dat daarachter moet komen en dat hebben we dus niet in de hand.

De voorzitter: dank u wel, wethouder Van der Zwan. Mevrouw Alleblas heeft de mogelijkheid om nog een bondige vraag te stellen.

Mevrouw Alleblas: in ieder geval dat er aandacht aan gegeven wordt, want volgens mij is het ook zo dat die kortdurende activiteiten die wel degelijk impact hebben op de grotere werkzaamheden die in de nabijheid plaatsvinden zoals nu het geval is. Dat maakt dat het uitermate irritant is en onoverzichtelijk wordt voor juist en met name de wijkbewoners. Ik vraag me af of ook als de mensen een brief ontvangen hebben of er via de wijkorganen zoals wijk-en buurtverenigingen daar niet ook over gecommuniceerd kan worden zodat het ook via dat medium beter voor het voetlicht gebracht kan worden. De voorzitter: dank u wel. Andere leden van de raad, niet? Dan is het woord is aan wethouder Van der Zwan. Wethouder Van der Zwan: ik neem het in ieder geval mee, want we moeten voorkomen dat ergernis gaat ontstaan en zeker daar waar het zeer frequent voor zal komen de komende tijd. De voorzitter: dan hebben we de eerste vraag van de raad gehad.