16 december 2008

Voortgang de Voeght

Uit de notulen van de gemeenteraad van 16 december 2008

evrouw Alleblas-Behrtel: Mijnheer de voorzitter. In de vergadering van de raadscommissie Ruimte van december stelden we vragen over de voortgang in de plannen van De Voeght om het bedrijf te overkappen. De wethouder antwoordde dat het bedrijf een plan van aanpak had ingediend, maar dat de aanvraag nog niet volledig was. Binnenkort, zo meende de wethouder, zou het ontbrekende aangeleverd worden.
Zeer recent werden we benaderd door de bewoners, die ons duidelijk maakten dat ze al weer een lange tijd niets vernomen hebben over de voortgang. Daarnaar zijn ze natuurlijk uitermate nieuwsgierig. Is het plan van aanpak van De Voeght intussen gecompleteerd en kan het dus in behandeling genomen worden? Zo ja, kan de wethouder een indruk geven van de verdere voortgang en de realisatie in de tijd gezien? Zo nee, welke actie onderneemt het college om het plan spoedig compleet te krijgen? Toegezegd is dat er over de voortgang van een en ander contact zou worden onderhouden met omwonenden. Hoe worden omwonenden betrokken bij of geïnformeerd over deze plannen?

Wethouder Meijer: Mijnheer de voorzitter. Allereerst heb ik niet aangegeven dat het plan van aanpak binnenkort gecompleteerd zou worden. Wel dat ik contact zou leggen met De Voeght om de stand van zaken na te gaan. Die zijn we nagegaan. Het plan van aanpak is ingediend en daaraan ontbreken nog het luchtkwaliteitonderzoek en het geluidsonderzoek. Wij weten inmiddels dat daarvoor opdracht is gegeven en die worden in januari of februari verwacht. Dat zijn twee benodigde essentiële onderzoeksresultaten om überhaupt het plan van aanpak van De Voeght te kunnen beoordelen. We verwachten die onderzoeksresultaten in januari of februari. Welke actie onderneemt het college om het plan zo spoedig mogelijk compleet te hebben? Wij houden periodiek en met enige regelmaat bestuurlijk en ambtelijk contact met De Voegtht. Hoe worden de omwonenden betrokken? Sowieso hebben we de afspraak met De Voeght gemaakt dat ook De Voeght met het plan van aanpak naar buiten zal treden als de gemeente dat gecompleteerd en beoordeeld heeft. Hij zal zelf de omwonenden in een vroegtijdig stadium betrekken. Het is volgens mij ook de wens van uw raad om omwonenden in een vroegtijdig stadium bij de planvorming te betrekken.

Mevrouw Alleblas-Behrtel: Dank u wel. Dat is een helder antwoord en daarmee ben ik ook tevreden. Bewoners hebben nu een paar maanden niets gehoord en waarschijnlijk duurt het nog een paar maanden voordat ze weer wat horen. Gedurende deze vier maanden moet er naar mijn mening toch contact zijn, hoewel er niets concreets te melden is. Dan meldt u dat. Ik denk dat het contact onderhouden met omwonenden ook bijdraagt aan de sfeer daar.

Wethouder Meijer: Ja, dat zeg ik sowieso toe. Ik vind het belangrijk te melden dat ik de zaken in de omgeving daar als rustig ervaar. Het komt mede door het optreden van omwonenden en ook door De Voeght zelf. Er is toch een sfeer van rust ontstaan. Gelukkig maar en die moeten we ook zo houden.