29 januari 2008

Voorschot schoolboeken vergoeding

Uit de notulen gemeenteraad 29 januari 2008

De voorzit ter :De volgende vraagsteller is de heer J. Prins.

De heer J. Prins: De eerste vraag heef t te maken met de vergoeding die wordt gegeven voor schoolboeken. Onlangs is definitief bekend geworden dat met ingang van het komende school jaar de ouders van leerlingen op het middelbaar onderwijs een vergoeding zullen krijgen voor de kosten van schoolboeken. Zoals het er nu naar uitziet wordt deze vergoeding echter pas betaald in de maand december . Dat is jammer , want de meeste schoolboeken worden gekocht in de maand augustus. Inmiddels hebben enkele gemeenten in het land ervoor gekozen om in het kader van het armoedebeleid een voorschot te verst rekken op deze vergoeding. In de prakt i jk komt dit erop neer dat in de maand juni of juli een voorschot wordt verst rekt ten behoeve van de aanschaf van schoolboeken, en dat deze vergoeding in de maand december weer wordt verrekend. De vraag van Progressief West land is of het college bereid is om de mogelijkheden te onderzoeken om een dergelijke constructie ook in het West land mogelijk te maken.

Wethouder De Goeij -van der Klugt : Voorzit ter , daar kan ik helder over zijn. Natuurlijk zijn wij bereid om dit te onderzoeken. Sterker nog, we zijn bereid om eventueel die vooruitbetaling te doen als mensen dat ook daadwerkelijk willen. We moeten dat nog wel onderzoeken. De doelgroep die van minima afhankelijk is laat vaak weten dat men liever niet vooruitbetaalt , maar een voorschot wil hebben. Daar moeten we naar kijken. Het is goed om hierbij op merken dat wij voor gezinnen met schoolgaande kinderen specifiek beleid hebben in onze gemeente: 313 euro voor een kind dat naar het voortgezet onderwijs gaat , en jaarlijks 125 euro. Ik kan me voorstellen dat de gemeenten die di t voorschot doen deze regel ing nog niet hebben. Desalniettemin zijn wij bereid om dit te onderzoeken, en het te doen als het mogelijk is.

De heer J. Prins: Bedankt . We zullen zorgen dat die gemeenten ook op de hoogte komen van ons goede beleid.