4 april 2007

Straatnaamgeving De Woerd

Uit de notulen van de gemeenteraad van 4 april 2007

De voorzitter : De eerste vragen zijn afkomstig van mevrouw Alleblas van de fract ie van Progressief West land.

Mevrouw Alleblas-Behr tel : Mi jnheer de voorzi t ter . In de vergader ing van de commissie Ruimte van 13 februar i jongst leden nam de wethouder het advies van de commissie over om bij straatnaamgeving de plaatselijke historische vereniging of werkgroep te bet rekken. Het college zegde toe medio 2007 een voorstel te presenteren voor een commissie St raatnaamgeving, waar in onder andere de historische component verankerd wordt . Het advies van de commissie zou vervolgens in het voorstel verwerkt worden.
Na deze toezegging ligt het volgens ons voor de hand dat voorui t lopend op het aangekondigde voorstel , in voorkomende geval len al wel contact opgenomen wordt met de historische werkgroepen of verenigingen, voordat er besloten wordt . In de besluitenlijst van het col lege van burgemeester en wethouders van 3 april jongstleden wordt melding gemaakt van het toekennen van straatnamen in de nieuwbouwwijk Woerdblok in Naaldwi jk. Er is hierover geen contact geweest met ver tegenwoordigers van de werkgroep of de vereniging. Zij blijken ook allerminst gelukkig met de gekozen namen. De namen lijken gekozen alsof het Woerdblok behoord zou hebben bij het gebied van het Huis Honselaarsdijk. De plaats van de Oranjetuin is historisch bepaald, evenals die van de Boslaan, namelijk allemaal behorend tot het complex van het huis Honselaarsdijk. Kortom, volgens de plaatselijke histor ici horen deze verwijzingen niet thuis in het Woerdblok. Zij noemen dat zelfs een historische vergissing. Kan het bedoelde collegebesluit in heroverweging genomen worden, zodat er in over leg met de plaatselijk bekende historici een weloverwogen beslui t gekomen kan worden? Heef t het col lege de intentie om, in afwacht ing van het voorstel van de commissie Straatnaamgeving, in voorkomende gevallen contact op te nemen met de plaatselijke historische werkgroep of vereniging?

Wethouder Van Vliet : Mijnheer de voorzitter . Ik denk dat er bij Progressief West land een misverstand heef t postgevat . De fractie spreekt in haar vraagstelling over het Woerdblok, terwijl in het dictum van het besluit van burgemeester en wethouders nadrukkelijk De Woerd is vermeld.
Dat is een geheel andere wijk. Die wijk l igt wel degel i jk op de histor ische plaats, waaraan deze
st raatnamen zi jn ont leend. Dat hebben we niet zel f bedacht , maar dat hebben we aan onze
gemeentearchivar is voorgelegd, die op oude kaar ten precies in dat gebied die namen heef t
aanget rof fen en die de namen dus volkomen cor rect heef t toegekend. Ik denk dat er bi j
Progressief West land sprake is van een misverstand. Ik heb in het algemeen al toegezegd gebruik
te zul len maken van de deskundigheid van de histor ische verenigingen als we medio di t jaar met
het voorstel voor histor ische st raatnaamgeving zul len komen. Ik houd het er dus vooralsnog op
dat hier sprake is van een misverstand.

Mevrouw Alleblas-Behrtel : Na deze ui t leg lijkt het inderdaad alsof er sprake is van een misverstand aan onze zijde. Wij hebben destijds al gewezen op de onduidelijkheid die te maken heef t met alle namen met De Woerd, Woerd 1, het Woerdblok etcetera.
Dat heef t daar toe dan kennelijk geleid. Ik ben blij met de toezegging dat u in voorkomende gevallen, voordat de Straatnaamcommissie een feit is, contact zult opnemen met historische verenigingen en werkgroepen. Nu is er contact opgenomen met de archivaris, maar ik heb begrepen dat uw toezegging inhoudt dat u contact opneemt met mensen van de plaatselijke historische verenigingen of werkgroepen.

Wethouder Van Vliet : Mijnheer de voorzitter . Dan legt mevrouw Alleblas mijn woorden toch iets te eng ui t . Ik heb aangegeven dat de gemeente voorbereidingen tref t voor een Straatnamencommissie, waar in  deskundigheden zullen worden geraadpleegd. Er zijn natuur lijk meer bronnen die historisch onderlegd zijn. Wij kunnen als gemeente ook andere verenigingen raadplegen of op onze eigen kennis afgaan. De gemeentearchivar is en zijn deskundige medewerkers kunnen net zo goed een bron zijn. Ik heb aangegeven dat wij deskundigen zullen raadplegen, maar ik heb niet aangegeven dat dat uitsluitend en in alle gevallen historische verenigingen zullen zijn. Afhankelijk van de aard van het gebied en de daarbij passende st raatnaamgeving zullen wij de deskundigheden raadplegen. In dit geval zijn dat ons eigen gemeentearchief en onze eigen  gemeentearchivaris geweest . Ik sluit niet ui t dat in andere gevallen dat andere deskundigen zullen zijn. In een commissievergadering zullen de diverse disciplines echt worden benoemd, maar dat voorstel zal u medio dit jaar bereiken. Ik stel voor dat we dan de discussie met elkaar voortzetten of daar in alle deskundigheden goed geborgd zijn.