31 maart 2009

Ruimtelijke kwaliteitsbudget bij zwakke schakels

Vragen voor de vragenronde van de raadsvergadering 31 maart 2009.

Geacht college,

In het kader van het project zwakke schakels is op verzoek van de landelijke overheid door de provincie Zuid-Holland 10 miljoen beschikbaar ten behoeve van ruimtelijke kwaliteit. De helft van dat geld is beschikbaar gesteld voor extra zand. Het oorspronkelijke plan omvatte een fietspad door de duinen en het verplaatsen van parkeerplaats Beukel naar Arendsduin. Ons zijn geen nadere plannen bekend in het kader van dit project voor de Delflandse kust. Momenteel loopt een procedure bij de Raad van State over de rode contour bij Monster-Noord. Wat de uitslag daarvan ook wordt, maakt voor deze vraag niet zoveel uit. De huidige vlakke percelen leveren weinig ruimtelijke kwaliteit maar bieden wel goede kansen voor natuurlijke ontwikkeling. Door werk met werk te maken kan dit najaar extra zand opgespoten worden nabij de duinen aan de kustzijde ten noorden van Monster. Wanneer het zand daar een jaar ligt kan het uitlogen. Daarna kan het op Monster Noord gebracht worden naar tenminste een deel van de percelen om daar een recreatief fietspad aan te leggen, laagdrempelige natuur educatie te realiseren, mogelijk de camping te verplaatsen. Op deze wijze zou voegen we nadrukkelijk ruimtelijke kwaliteit toe: meer natuur, een volwaardige camping, meer recreatie, een natuureducatie project en ook extra m2 natuur geschikt voor recreatie. Tevens komt er bij het verplaatsen van de camping van zijn huidige locatie een prima ontwikkelmogelijkheid om de duinen qua oppervlakte te vergroten en daarmee niet alleen de natuur maar ook de kustveiligheid te vergroten.

De vragen die wij hebben:

– Zijn bij het college andere plannen bekend die invulling geven aan ruimtelijke kwaliteit tbv het project zwakke schakels?

– Aangezien Rijkswaterstaat snel duidelijkheid nodig heeft voor haar planning vragen we of het college bereid is dit plan op korte termijn te bespreken met de provincie ?

– Kan het college komende commissie Ruimte verslag doen van haar bevindingen?

Namens Progressief Westland, Elco van Noort