8 september 2010

Ruimtegebrek op Westlandse scholen

Vragenuur van de raad op 7 september
Tijdens het vragenuur kreeg het college een spervuur aan vragen te verwerken.
Progressief Westland stelde een vraag over het  ruimtegebrek in Westlandse scholen.
De beantwoording volgt, onze vragen staan eronder.
Marga de Goeij gaf aan onze zorgen te begrijpen.
Zij deelt niet onze  mening dat het ruimtegebrek een structureel probleem dreigt te worden.
Het tekort aan lokalen komt met name voor op nieuwe scholen in nieuwbouwwijken.
De gemeente gaat dit probleem aanpakken door:
– eerder te evalueren
– de prognosesystematiek  aan te passen door niet alleen het voedingsgebied van een school hier in te betrekken
– een discussie te starten over het aannamebeleid van scholen.
Ten aanzien van de problematiek van de Mariaschool en de Kijckert gaf zij aan dat het schoolbestuur het betreurt dat er zo’n stuk in de krant was verschenen. De intentie om tot een brede school te komen wordt door alle betrokkenen gedragen. De financiële middelen zijn er. Doordat er veel partijen aan het overleg deelnemen duurt het overleg wat langer. De wethouder verwacht dat begin oktober de intentieverklaring wordt getekend.Dat is goed nieuws voor deze scholen.
Op het ruimtegebrek van de nieuwe Bernadetteschool ging zij (nog) niet in. Wel zegde zij  nog een memo toe.
Progressief Westland vindt het  goed dat de gemeente eens  grondig kijkt naar het ruimtegebrek op scholen en met ons het probleem onderkent. Vaak wordt er veel geld geïnvesteerd in een mooi gebouw. Zo’n gebouw is vaak een middelpunt in de wijk. Foeilelijke noodlokalen op de speelplaats maken het direct minder aantrekkelijk. Bovendien is de oppervlakte van de speelplaats gerelateerd aan het aantal kinderen. De ruimte die de noodlokalen innemen  op de speelplaats dwingt de directie tot andere roosters omdat het anders te druk wordt op de speelplaats. Daarnaast is de huidige (landelijke) normering een probleem waar de gemeente en de schoolbesturen mee te maken hebben. Behalve klaslokalen dienen er voldoende nevenruimten aanwezig te zijn voor de andere activiteiten en functies die een school heeft .
Naast klaslokalen valt dan te denken aan ruimten voor bv. :
– directie
– team
– het voeren van (vertrouwelijke)gesprekken
– individuele begeleiding van kinderen. (logopedie, remedial teaching, speltherapie enz.)
– intern begeleiders
– kinderopvang
– overblijf
Heel vaak is hier een ernstig tekort aan.
Modern onderwijs is meer dan een klaslokaal met een leerkracht.

De gestelde vragen:

Ruimtegebrek op Westlandse scholen
Herhaaldelijk lezen we in de media dat scholen te kampen hebben met ruitetekort.
Recent een stuk in het AD over de nieuwe Bernadetteschool die nu al te kampen zou hebben met een gebrek aan vier lokalen. De directeur gaf aan dat de gemeente hier al in 2004 voor gewaarschuwd was.
Klopt dit bericht?
Zo ja waarom is er toen niet pro-actief opgetreden?
Iets langer geleden was het de Prins Willem Alexanderschool in ’s-Gravenzande die al spoedig na oplevering met ruimtegebrek te kampen had.
Is er binnen de organisatie al onderzocht hoe dit ruimtegebrek zo snel na oplevering kan ontstaan?
Zo ja, wat heeft dit onderzoek opgeleverd?
Zo nee, waarom niet.
Afgelopen vrijdag blijkt uit het AD dat de Mariaschool en de Kijckert dringend op een intentieverklaring wachten zodat het dreigende ruimtetekort aldaar voor deze scholen kan worden opgevangen.
Als reden voor het uitstel van de intentieverklaring wordt angegeven dat het college het plan nog moet bestuderen.
Klopt dit ?
Zo ja, wat is de reden voor het afstel?
Wanneer wordt de intentieverklaring getekend?
Is het college het met Progressief Westland eens dat hier niet meer sprake  is van incidenten maar dat ruimtegrbrek op Westlandse scholen een structureel probleem dreigt te worden?
Zo ja, wat gaat het college hier aan doen?
Zo nee, waarom niet?

Ulbe Spaans