22 juni 2010

Progressief Westland steunt HINT

Progressief Westland heeft in het InformatiefbeRaad van 16 juni 2010 zijn zorgen uitgesproken over de herstructurering van Ter Heijde. Woningbouwvereniging Arcade heeft een brief aan de gemeenteraad gestuurd over problemen bij deze herstructurering. Steunraadslid Nico de Gier stelde 3 vragen aan wethouders Bogaard en Meijer over deze brief:

1. Arcade verwijst naar een tekort vanwege de economische crisis. Door de crisis zijn de bouwkostenechter lager geworden en dure huizen onverkoopbaar. Wat denken de wethouders in dit kader van de wens van Arcade om goedkope huurhuizen in te ruilen voor dure koopwoningen?
  2. Arcade wil dat de gemeente gaat betalen voor een parkeerdek omdat zij de toegezegde parkeerplaatsen niet binnen het overeengekomen plan kan realiseren. Kan de gemeente nakoming van het plan juridisch afdwingen of heeft de gemeente ruimte overgelaten die de vraag van Arcade rechtvaardigt?
  3. Progressief Westland vindt de timing van Arcade vreemd omdat zij eerst 1/3 van Ter Heijde sloopt voordat zij haar bezwaren uit. Dit schept grote onduidelijkheid voor de bewoners die elders gehuisvest zijn. Wanneer krijgen deze bewoners duidelijkheid over de vertraging die de problemen veroorzaken?
Wethouder Bogaard antwoordde dat afspraak afspraak is, maar dat er gesproken moet worden over de oplossingen. Wethouder Meijer vertelde hoe de stedenbouwkundige kaders, inclusief de afspraken over het parkeren, tot stand zijn gekomen. Alle betrokkenen, ook Arcade, zijn hiermee akkoord. Het college heeft deze afspraken verwerkt in zijn voortgangsbrief waartegen Arcade nu bezwaar aantekent. Het college zal zijn brief niet aanpassen.
In een nadere vraag over wie verantwoordelijk is voor het betalen van de parkeervoorziening antwoordde wethouder Meijer dat dit onduidelijk is.
In de raad van 18 augustus komt dit onderwerp terug met het antwoord op eerder vragen en de nieuwe stand van zaken.
Helaas moest Hint namens de bewoners constateren dat zij graag een brug willen slaan tussen de partijen, maar zich eerder een graankorrel tussen molenstenen voelen.