25 maart 2008

Perspectief voor de huizenbezitters Ter Heijde

Uit de notulen van de gemeenteraad 25 maart 2008

De voorzitter: We gaan over naar de derde set vragen van Progressief Westland. Het woord is aan mevrouw Alleblas.

Mevrouw Alleblas-Behrtel: Mijnheer de voorzitter. Op 19 december 2007 had woningcorporatie Arcade een tweede informatieavond belegd over de plannen met Ter Heijde. Veel bleef onduidelijk, maar wat wel voor het voetlicht werd gebracht was de fasering in de aanpak van het dorp Ter Heijde. Die gaat, als alles volgens plan verloopt, in vier fases, in een tijdsbestek tussen 2011 en 2017. Het dorp bestaat, zoals u weet, uit 198 huurwoningen en 66 koopwoningen, die verspreid staan over het dorp. Voor de huurders ontstaat er zo langzamerhand enige duidelijkheid. De woningbezitters echter verkeren volkomen in onzekerheid. Deze onduidelijke situatie belemmert een eventuele vrije verkoop in ernstige mate. Deze situatie is onacceptabel. Ook aan de huizenbezitters in Ter Heijde moet op korte termijn een perspectief geboden worden. Wij brengen hier graag in herinnering de terechte eis van ondernemers in de Westlandse Zoom om te willen weten waaraan zij toe zijn. Ook aan hen, vonden raad en het college destijds, moest een realistisch perspectief geboden worden.

Kan het college zich de vervelende onzekerheid voorstellen, waarin de bezitters van een koopwoning zich bevinden?

Welke actie kan en wil het college ondernemen om duidelijkheid en een realistisch perspectief te bieden aan de woningeigenaren in Ter Heijde?

Wethouder De Goeij-van der Klugt: Mijnheer de voorzitter. Wij kunnen ons uiteraard de onzekerheid van de woningeigenaren goed voorstellen. Het is wel goed om te beseffen dat er hier een relatie is met de visie en de aanpak, waarvoor Arcade heeft gekozen. Op dit moment heeft Arcade nog geen formele bouwplannen ingediend. Wel heeft de woningcorporatie eind januari aan de gemeente verzocht om een project te starten voor het ontwikkelen van een stedenbouwkundige visie. U begrijpt dat het toetsingskader voor die stedenbouwkundige visie de ruimtelijke kaders voor de kernen zijn, die door de raad zijn vastgesteld. Het spreekt voor zich dat normale inspraakprocedures en dergelijke doorlopen moeten worden. Daarbij worden ook de belangen van de huurders en de huiseigenaren meegenomen. Over woningeigenaren kunnen we op dit moment nog niet veel zeggen, behalve dat Arcade heeft aangegeven de bestaande particuliere woningen mee te nemen in de te ontwikkelen plannen. Het bieden van perspectief is op dit moment nog erg lastig, omdat de plannen van Arcade nog getoetst moeten worden en in samenwerking met de gemeente uitgewerkt worden.

Mevrouw Alleblas-Behrtel: Mijnheer de voorzitter. Het heeft allemaal te maken met de relatie tussen de visie en de aanpak van Arcade. Arcade is een woningcorporatie, die natuurlijk vooral en alleen optreedt namens huurders. Huurwoningen zijn hun bezit. Het hele traject heeft ernstige consequenties voor de koopwoningen. Het is voor mij helder dat dat voor u ook duidelijk is. Wanneer vindt die toetsing plaats en wanneer komt er enige voortgang in en duidelijkheid over de plannen? Volgens mij is op dit moment alleen de fasering nog maar duidelijk en dat stoort ook de huurders. Wethouder De Goeij-van der Klugt: Mijnheer de voorzitter. Voor dit project zijn er natuurlijk meerdere portefeuillehouders. Op dit moment is het tijdpad waarin wordt getoetst en dergelijke nog niet bekend. Er liggen heel veel plannen bij de verschillende afdelingen en bekeken moet worden waar de prioriteiten liggen. Ik heb vanmiddag nog niet helder kunnen maken waar de prioriteiten liggen.

De voorzitter: Misschien is het goed om het daarover in een vergadering van de raadscommissie Ruimte nog een keer te hebben.