24 november 2009

Onrust in honselersdijk

Veel Honselersdijkers maken zich ongerust over vermeende aanstaande ingrijpende veranderingen van hun dorp waar weinig of geen invloed op uitgeoefend lijkt te kunnen worden. Getuige ook het ingezonden schrijven dat vorige week in Groot Westland werd geplaatst met de titel ‘Reddingsplan kern Honselersdijk’. De zorg van de Honselersdijkers betreft vooral het uitblijven van een visie, een ontwikkelingskader voor de kern Honselersdijk. Mensen hebben totaal geen beeld wat er gaat gebeuren terwijl men vermoedt dat er van alles achter de schermen staat te gebeuren. Kortgeleden ontvingen wij het bericht uit Honselersdijk dat er weer meer parkeerplaatsen aan de overkant van de AH supermarkt gerealiseerd zouden worden. Het bericht zou zijn geuit op een personeelsbijeenkomst van deze AH supermarkt. De parkeerplaats Dijkstraat 97-99 is in januari 2007 met een tijdelijke vrijstelling door AH aangelegd onder de voorwaarde dat er binnen 5 jaar plannen voor een woning/winkel met ondergronds parkeren is gerealiseerd.

Het college gaf daar toen bij aan dat deze ingreep een ongewenste doorbreking van de waardevolle structuur van het bebouwingslint veroorzaakte maar was vóór deze tijdelijke parkeerplaats. Onlangs is het voorontwerp bestemmingsplan Honselersdijk Centrum in de commissie ruimte heel kort aan de orde geweest. Inspraak op het plan is niet mogelijk omdat het een actualiseringsplan is. Het plan is alleen voorgelegd aan de Honselersdijkse Ondernemers Vereniging.

Onze vragen: Zijn de geruchten waar dat er nog meer parkeerplaatsen in het ‘kernlint’ van de Honselersdijkse Dijkstraat aangelegd worden en dat daarvoor panden worden afgebroken?

Op welke manier wordt de tijdelijkheid van de situatie aan de Dijkstraat 97-99 waar nu die tijdelijke parkeerplaats is toegestaan voor slechts 5 jaar, gewaarborgd?

Kan op korte termijn het bestemmingsplan Honselersdijk-Centrum alsnog ter inzage gelegd worden? Of op zijn minst toegelicht op een informatiebijeenkomst? I

s de kernvisie Honselersdijk al gereed? Zo nee, op welke manier worden de Honselersdijkers hierbij betrokken?

Op welke manier kan de ook door u gewaardeerde, waardevolle structuur van de kern, hersteld en beschermd worden?

Namens Progressief Westland

Ger Alleblas-Behrtel