24 juni 2009

Gebruik van aanvullende bijstand

Uit de notulen van de gemeenteraad van 24 juni 2008

De voorzitter: dank u wel voor de vragen. We gaan door naar de laatste vraag met betrekking tot onvolledige AOW van de fractie Progressief Westland. Ik vraag wethouder mevrouw De Goeij hier aan tafel te komen zodat mevrouw Alleblas haar vraag kan stellen.

Mevrouw Alleblas: dank u wel voorzitter. Vorig jaar op 29 mei stelde Progressief Westland u vragen naar de mogelijkheid een onvolledige AOW uitkering aan te vullen met aanvullende bijstand. Uw antwoord was dat er in 2004 een vergelijking is gemaakt. Het bestand van de SVB met die van de sociale dienst. Matching bleek niet goed mogelijk zonder vergelijking met het bestand van de Belastingdienst. Medio 2007 zou u een informatie bijeenkomst bijwonen naar aanleiding van wellicht te nemen maatregelen te nemen, zo meldde u. Wij hebben daarna niets meer mogen vernemen. Intussen gaan steeds meer gemeenten ertoe over om in dit kader van de diensten van het SVB gebruik te gaan maken. De argumentatie is bekend: mensen kunnen alles via een instantie, de SVB en hoeven niet de gang naar de sociale dienst te maken. Voor veel mensen werkt dat nog steeds belemmerend. De klanttevredenheid wordt vergroot en bovendien kan hierdoor het niet gebruiken van uitkeringen teruggedrongen worden. De pilot in 2006 van de SVB betrof 8 gemeenten en die waren enthousiast en sinds januari van dit jaar kunnen daarom alle gemeenten aanhaken. Intussen hebben zo’n 70 gemeenten groot en klein dat intussen gedaan. We hebben hierover de volgende vragen:

Zijn de mensen, die een onvolledige AOW uitkering hebben bij u bekend; maken ze goed gebruik van die aanvullende mogelijkheden. Wij veronderstellen dat het ook of vooral voormalige buitenlandse werknemers betreft is dat juist, want met name bij die groep is het niet ondenkbaar dat ze o.a. door schrijf- en leesproblemen onkundig of onmachtig zijn om van bestaande mogelijkheden gebruik te maken;

wat heeft die informatiebijeenkomst medio 2007 opgeleverd. Ik neem aan dat u er geweest bent;

haakt de gemeente Westland aan bij de SVB om de uitvoering van een en ander in een hand te brengen en optimaal te doen verlopen. Zo ja, hoera! Dan steken we de vlag uit. Zo nee, dan horen we graag waarom niet.

De voorzitter: het woord is aan wethouder mevrouw De Goeij.

Wethouder De Goeij: het klopt inderdaad dat Progressief Westland vorig jaar deze vraag heeft gesteld en wij daarop geantwoord hebben dat we de landelijke ontwikkelingen op de voet zullen volgen. Het gaat in Westland om 46 personen en uw aanname is juist dat het voornamelijk gaat om buitenlandse werknemers. Alle personen zijn bij ons in beeld en ter illustratie kan ik zeggen dat de belastingdienst begin dit jaar een screening gedaan heeft onder de mensen van 65 en ouder, die een inkomen onder het bijstandsniveau hebben. Deze zijn allen aangeschreven en zijn gewezen op de mogelijkheden, die er bij de gemeente zijn om een aanvullende uitkering aan te vragen. De sociale diensten zijn ook door de belastingdiensten hierover geïnformeerd met de gedachte dat dit nog wel eens tot een enorme toeloop zou kunnen leiden van het aantal cliënten. In Westland is dat niet gebeurd. Het heeft niet geleid tot veel meer dossiers. Vandaar dat we denken dat we de populatie die een onvolledige uitkering heeft, goed in beeld hebben, want in andere gemeenten zijn wel veel aanmeldingen gedaan hiervoor. In Westland zijn die uitgebleven. U gaat ervan uit dat, als de SVB de inkomensverstrekking regelt dat cliënten nog maar te maken hebben met een instantie. U zegt: dan hoeven ze niet meer naar de sociale dienst maar dat is in mijn beleving niet helemaal correct, want ze moeten voor de bijzondere bijstand altijd nog wel naar de sociale dienst. Dat vinden wij nu juist het voordeel van het feit dat mensen nog voor een klein stukje van de inkomensverstrekking naar ons toe moeten zodat we hierdoor juist contact met hen hebben en dat we de mogelijkheden die de bijzondere bijstand biedt met hen door kunnen lopen. Voor Westland geldt dat de groep die we een aanvullende collectieve verzekering verstrekken, voor 65 plussers doen we dat automatisch. Dat betekent dat ze bij de ziektekostenverzekeraar in ieder geval de ziektekosten kunnen declareren, maar ook de eigen bijdrage dat hebben we aanvullend verzekerd bij de ziektekostenverzekeraar. Dus alle kosten die te maken hebben met ziekte als een gehoorapparaat, fysiotherapie een bril, tandarts etc. Van die voorzieningen wordt optimaal gebruik gemaakt ook door deze groep. De bijeenkomst medio 2007 heeft ons de indruk gegeven dat het waarschijnlijk met ingang van 1.1.2009 wet zal worden dan hoeven we geen keuzes te maken, maar als u ons zou vragen wilt u gebruik maken van die inkomensverstrekking door de SVB uitvoering dan zou ik geneigd zijn te zeggen dat niet te doen, omdat ik vind dat de voordelen, de contacten die we nu hebben met de mensen hierdoor wegvallen.

De voorzitter: dank u wel mevrouw De Goeij. Het woord is aan mevrouw Alleblas.

Mevrouw Alleblas: een paar zaken: 46 personen zijn in beeld en zijn aangeschreven. Tegelijkertijd zegt u dat onze veronderstelling juist is dat het voormalige buitenlandse werknemers betreft waarvan we vermoeden dat juist die mensen een lees-en schrijfprobleem hebben. Ik vraag me af wat de reactie is van het schrijven en vraag me af of hier het gebrek aan outreachend ouderenwerk niet om de hoek komt kijken. Wat is het resultaat van dat aanschrijven. Verder denk ik dat we een onderscheid moeten maken tussen bijzondere en aanvullende bijstand. Mijn vraag gaat vooral om de aanvullende bijstand. Als dat via de SVB geregeld kan worden dan doet de SVB inderdaad de hele administratie. Er zitten nogal wat nuances aan. De voorzitter: mag ik u verzoeken af te ronden? Mevrouw Alleblas: dat mag u. We wachten op die wet van januari 2009, maar intussen zou ik wel willen weten wat de effecten zijn van het aanschrijven en het onderschrijven. De voorzitter: andere leden van de raad? Nee, dan wethouder De Goeij. Wethouder De Goeij: alle mensen in Nederland zijn aangeschreven die een inkomen onder het bijstandsniveau hebben en 65 jaar of ouder zijn om hen op de mogelijkheden te wijzen. Ik denk en weet wel zeker dat de belastingdienst het meertalig heeft aangeboden. Als je dan ziet dat het in een heleboel gemeenten geleid heeft tot een aanwas van het aantal cliënten en dat dat in Westland is uitgebleven, mogen we hieruit wel de conclusie trekken dat het bereik hier in Westland groot is ten aanzien van deze groep. Verder heb ik aangegeven dat voor de bijzondere bijstand men toch altijd naar de gemeente toe moet dus ook al zou de SVB het stukje aanvullend inkomen regelen dan nog is contact met de gemeente wenselijk. Dan vinden wij het een voordeel dat juist de hele bijstand in handen van de gemeente is. Wij denken dat het voor de mensen laagdrempeliger is. Mevrouw Alleblas bij interruptie: ik heb begrepen dat je geen vraag meer mag stellen: als je analfabeet bent dan kun je in het Chinees of in het Nederlands aangeschreven worden, maar dan blijft het natuurlijk adakadabra. De voorzitter: we gaan over tot vaststelling van het feit dat de vragenronde hiermee is beëindigd.