5 mei 2007

Gebruik bijzondere bijstand AOW-gat

Uit de notulen van de gemeenteraad van 5 mei 2007

De voorzitter : Twee partijen hebben vragen ingediend en Progressief West land bijt de spits af . De vragen zijn bestemd voor wethouder mevrouw De Goeij , die ik aan mijn tafel uitnodig om plaats te nemen. Het woord is aan mevrouw Alleblas.

Mevrouw Alleblas-Behrtel : Mijnheer de voorzit ter . In Binnenlands Bestuur van 18 mei jongst leden is de si tuat ie beschreven van ouderen die onder het sociaal minimum leven en de mogelijkheid op lokaal niveau maatregelen te nemen om in die situatie verandering te brengen. Het gaat om het volgende. Per jaar dat iemand tussen zijn vijftiende en vijfenzestigste jaar in het buitenland woonde, wordt hij 2% gekort op zijn AOW. Vooral veel voormalige gastarbeiders hebben daardoor te maken met een zogenoemd AOW-gat . Maar zij niet alleen: het betreft iedereen die in die periode voor een of meer jaren in het buitenland verbleef . Vaak heef t deze groep geen of al leen een klein pensioen, zodat zij onder het sociaal minimum belandt . Zij hebben recht op een bijzondere bijstandsuitkering en speciale voorzieningen voor minima. Slechts een klein percentage maakt gebruik van hun recht , blijkt uit onderzoek, vaak door onbekendheid of schaamte. Mensen vinden het gênant om na een leven van hard werken de hand op te houden bij de Sociale Dienst . In een aantal gemeenten zijn in het afgelopen jaar exper imenten gestart waarbij de SVB met de aanvraag voor de AOW ook formul ieren voor de bijzondere bijstand meestuurde. Het experiment bleek een succes. Schaamte werd overwonnen en mensen hoefden niet apart meer naar de Sociale Dienst toe te gaan. Onze eerste vraag is of bij u het probleem bekend is. Wij veronderstel len van wel , want het West land was een gebied waar zogenoemde gastarbeiders hun werk vonden. De tweede vraag is of u bereid bent act ie te ondernemen om mensen om wie het gaat met deze voorgestelde simpele en eenvoudige benader ing op te sporen om het beter mogel ijk te maken dat zij k r ijgen waarop zij recht hebben.

Wethouder mevrouw De Goeij -van der Klugt : Mijnheer de voorzitter . Uiteraard is dit fenomeen bij ons bekend. Wij hebben het ar t ikel ui teraard ook gelezen. Ook wij zijn in 2004 benaderd door de Sociale Verzekeringsbank met het bestand van mensen die voor de eerste maal AOW aanvroegen. Dat bestand is vergeleken met ons bestand en dat heef t geen aanvul l ingen opgeleverd. Mensen die zij aandroegen en in aanmerking kwamen, zijn naast de mensen in ons bestand gelegd. Er was een match. Er waren wel wat meer namen, maar als je gaat screenen op andere inkomsten, wat een klein vermogen of een aanvullend pensioen kan zijn, wil dat niet zeggen dat iedereen die geen vol ledige AOW heef t direct in aanmerking komt voor aanvul lende bijstand. Daarover hebben we het : aanvul lende bijstand en geen bijzondere bijstand. Om goed te kunnen screenen is er een match nodig van het bestand van de Belastingdienst met het bestand van de Sociale Verzekeringsbank. Als de staatssecretaris daar toe een maat regel neemt , zullen we die uiteraard volgen. Op kor te termijn is een informatiebijeenkomst aangekondigd. Daar gaan we naar toe. We staan niet negatief tegenover dit initiatief , maar op dit moment zien we ook geen aanleiding om direct act ie te ondernemen, gezien de ervaringen die we in 2004 hebben gehad. We volgen het op de voet en zullen de informatiebijeenkomst bijwonen. Dan zullen we zien welke maat regelen de staatssecretar is neemt .

Mevrouw Alleblas-Behrtel : Wethouder , bedankt voor uw antwoord. Het is plezierig om te horen dat het fenomeen voor zover het in onze gemeente speel t en de landelijke ontwikkelingen op de voet

gevolgd worden.