29 september 2009

De Kreek

Vragen voor de vragenronde van de raadsvergadering van 29 september 2009.

Betreft: kwaliteit zorg De Kreek ver onder de maat

Onlangs kreeg Progressief Westland een rapportage aangereikt van iemand die een maand in De Kreek moest revalideren. Het is een meer dan schokkend relaas! Het nivo van de zorg blijkt vér onder de maat! Op ons advies is deze rapportage naar de Inspectie van de Volksgezondheid gezonden. De situatie van verzorging en verpleging in De Kreek is, ondanks de signalen die eerder ook door raadsleden zijn geuit, nog steeds zeer zorgwekkend! Zelfs de kwaliteit van de basisverzorging kan niet op peil gehouden worden! In De Naaldhorst schijnt de situatie niet veel anders te zijn.

Steeds vaker – en terecht – worden we daar als lokale volksvertegenwoordigers over aangesproken. Het personeel dat van goede wil is, doet zijn uiterste best en rent zich rot maar door te weinig menskracht, te weinig handen aan het bed, en vaak ook niet gekwalificeerd personeel, is het bijna letterlijk: dweilen met de kraan open. Zelfs op het incontinentiemateriaal moet bezuinigd worden. Ik hoor over situaties dat mensen uren in een natgepiest bed moeten liggen omdat er niet gereageerd wordt op een roep of belletje om hulp! Ik hoor over mensen die in 4 weken tijd niet onder de douche zijn geweest. Ik hoor over mensen die hun medicijnen in tijd veel te kort op elkaar krijgen aangereikt. Het schijnt zelfs voor te komen dat bewoners die depressief worden van de hele situatie waarin ze verkeren, kalmeringstabletten krijgen of antidepressiva.

Progressief Westland weet dat de gemeente geen toezichthoudende bevoegdheden heeft met betrekking tot deze AWBZ gefinancierde instelling. Maar…het gaat om ónze Westlandse ouderen, vaak ónze vaders en moeders of opa’s en oma’s die in deze – ik durf te zeggen – mensonterende situatie, hun dagen moeten slijten. In veel gevallen is het de laatste fase van hun leven. In de commissie MO van september heeft wethouder De Goeij een memo aangereikt waarin aangegeven werd dat er over de situatie gerapporteerd is aan de Raad van Toezicht van Pieter van Foreest en aan het zorgkantoor, en dat er contact is geweest met de Inspectie van de Volksgezondheid. Prima dat de signalen doorgegeven zijn maar zowel de Raad van Toezicht als de Raad van Bestuur zeggen in hun reactie dat ondanks de financiële- en managementproblematiek “de geboden zorg op een verantwoord nivo blijft.” De Inspectie van de Volksgezondheid zei niets te kunnen doen zonder meldingen van betrokkenen over problemen m.b.t. de kwaliteit van de zorg in De Kreek.

Welnu, inmiddels ligt deze rapportage op het bureau van de Inspectie!

Onze vragen zijn de volgende: Is de wethouder bereid om

– Contact op te nemen met de Inspecteur om te vragen naar zijn reactie op dit rapport, om vervolgens van hem te vernemen welk effect hij beoogt met het instellen van specifiek toezicht?

– Contact op te nemen met de Raad van Toezicht van Pieter van Foreest om van hen te horen wat zij op korte termijn aan maatregelen nemen om onze Westlandse bewoners fatsoenlijke zorg te gaan bieden, want dít is toch niet het nivo dat de RvT en de Raad van Bestuur fatsoenlijk en verantwoord vinden.

Progressief Westland,

Ger Alleblas-Behrtel