23 september 2010

Bestemmingsplan Kust

Afgelopen raadsvergadering van 21 september 2010 behandelden we het bestemmingsplan ”KUST”. Je vraagt je af waarom het college zo’n haast heeft met dit plan.Terwijl er in de diverse dorpskernen nog van alles moet gebeuren op ruimtelijk gebied en de gemeente daar toch de financiële risico’s loopt  geeft men prioriteit aan een bestemmingsplan zonder noemenswaardige bebouwing.

Het doel van dit bestemmingsplan kust is:

”de bescherming van de kuststrook en de duinstrook als natuurgebied”.

Let op: er staat “natuurgebied”.

Verder gaf de wethouder aan dat het een conserverend plan is. Er komt dus geen nieuw beleid in te staan.Een helder kader zou je zeggen.Maar helaas. Het voert te ver om alle zaken die niet stroken met bovenstaande kaders op te sommen.Ik ligt er twee uit:

Strandpaviljoens
In het oude bestemmingsplan mochten strandpaviljoens een oppervlakte hebben van 200m2. In dit  nieuwe (zogenaamd) conserverende plan staat plotseling dat 450m2 is toegestaan met als “bonus” 300m2 terrasruimte. Van 200m2 naar 750m2. Als dàt geen nieuw beleid is. “Nee” gaf de wethouder via zijn ambtenaar aan, “we hebben gekeken naar de huidige oppervlakte”. Dus door de jaren heen is er stelselmatig van de toegestane 200 m2 afgeweken. Nu beloont men deze groei door het formeel toe te staan. Schuiven we in een volgend plan op naar 1000m2? Was er géén controle? Is er niet gehandhaafd? Hier is duidelijk sprake van nieuw beleid. Uitbreiding van oppervlakte is voor ons bespreekbaar maar niet stiekem via de achterdeur.

Fietspaden
Er komt een algemene reservering “openbare fietspaden/voetpaden” in het bestemmingsplan te staan.De deur wordt wagenwijd opengezet om in natuurgebieden fietspaden/voetpaden aan te leggen.De paar postzegels waardevolle natuur die we nog hebben en waar veelal al voetpaden en fietspaden doorheenlopen zijn met deze bestemming niet gediend. Onderzoek wijst uit dat vele meters naast voet- en fietspaden de soortenrijkdom aanzienlijk afneemt. Als het natuurgebied voldoende breed is hoeft dit geen probleem te zijn maar het Westland heeft voornamelijk erg smalle strookjes.Soms maar enkele meters breed. Zie hier de “bijdrage” van het college aan het jaar van de biodiversiteit.

Samenvattend
Via allerlei uitzonderingsbepalingen omzeilt het college het  oorspronkelijke doel van dit bestemmingsplan :  “de bescherming van de kuststrook en de duinstrook als natuurgebied”. Het CDA en GBW vroegen de wethouder of deze doelstelling niet kon worden aangepast. Of het woord recreatiegebied niet kon worden toegevoegd. Dus vrij vertaald :”gedurende het spel de spelregels veranderen”. Dat mocht (nog) niet.

Progressief Westland stemde als enige partij tegen de vaststelling van dit plan.

ulbeklein

Ulbe