4 april 2007

Bagger in de 7 Gaten

Uit de notulen van de gemeenteraad van 4 april 2007

De voorzitter : Dan komen we bij de tweede set vragen van de fractie van Progressief West land. Het woord is aan de heer Van Noor t .

De heer Van Noor t : Mijnheer de voorzitter . Ik stel vragen over de zeven gaten van Van Lingen. De zeven gaten van Van Lingen behoren tot de mooiste plekjes van het Westland. Het natuurgebied daar is dusdanig uniek en waardevol , dat het een groot ver l ies zou zi jn als het gebied niet intact zou blijven. Al eerder vroegen we het col lege naar de mogelijkheden om di t gebied en de cultuurhistorische waarden te beschermen. Toen werd onder meer vermeld dat het gebied volgens het bestemmingsplan beschermd is. Recent is met zwaar mater iaal , getuige de diepe voren in het land, een lading bagger op het land terechtgekomen. Bijgaande foto maakt duidelijk dat de bagger op het eerste weiland niet alleen langs de rand is gelegd, maar dat een groot deel van het wei land onder de bagger is verdwenen. Herstel van de natuur zal de nodige tijd vragen, terwijl bestaande rode lijstsoorten bedreigd worden. In hoeverre biedt de huidige status van de zeven gaten van Van Lingen bescherming aan de grote cultuurhistorische waarden? Kan het college aangeven of die cultuurhistorische waarden op eniger lei wijzen versterkt kunnen worden en wil het zich daarvoor inzetten?

Wethouder Van Vliet : Mijnheer de voorzitter . De fractie van Progressief West land heef t terechte vragen gesteld. Het onderwerp heef t zeer nadrukkelijk ook de aandacht van het col lege van burgemeester en wethouders. Ook wij hebben geconstateerd dat de wijze waarop daar baggerslib is gestort , vragen heef t opgeroepen. We zoeken nog even uit of het slib al leen afkomst ig is van de betreffende locaties zelf , of het slib voldoet aan de wettelijke eisen en wie precies het bevoegde gezag is: het Hoogheemraadschap Del f land of de gemeente. Zodra de uitkomsten daarvan bekend zijn, zal ik de commissie Ruimte daarover informeren. U weet dat het gebied in het bestemmingsplan is aangewezen als beschermd natuurgebied. Het is wel privaat eigendom, waarbij ik opmerk dat 14.000 m² bi j inschrijving wordt verkocht . De hoogste inschrijver kan die oppervlakte kopen. Daarmee blijft een gedeelte van het gebied zeer waarschijnlijk in private handen. Het is vervolgens de vraag hoe de eigenaar van het perceel daarmee omgaat . De beschermde status is er , maar menselijk gedrag blijft natuurlijk een element in de keten dat om zorgvuldigheid vraagt . We zullen dus ook met betrokkenen het gesprek aangaan om te kijken of hierover afspraken gemaakt kunnen worden. Inmiddels is er vandaag al het eerste ambtelijke contact geweest .

De heer Van Noor t : Mijnheer de voorzitter . Mijn vraag is heel simpel . Is het col lege bereid, gezien de huidige juridische status van het te koop staan, om met anderen te bekijken of het land aangekocht kan worden? Ik denk dat het niet al leen de gemeente betref t , maar samen met anderen kan het beschermen van de cultuurhistorische waarden worden gegarandeerd.

Wethouder Van Vliet : Mijnheer de voorzitter . Er zijn diverse instanties in Zuid-Holland actief met het beheer en de aankoop van natuurgebieden. Ik zal een of twee potentiële partijen erop wijzen dat zij nu een kans hebben. Of men daarop ingaat , is aan de verenigingen zelf . Ik zal die partijen erop wijzen dat die mogelijkheid zich nu voordoet . Ik hoop dat ze daarop ingaan, maar het is natuurlijjk wel een afweging van die partij zelf .

De voorzitter : Dan komen we bi j de derde set vragen van de VVD- f ractie.