10 november 2009

Jongerenlintje

Ook jongeren maken zich verdienstelijk voor de samenleving en verdienen een lintje.

De Raad in vergadering bijeen op 10 november 2009, ter behandeling van de Begroting 2010-2013

Overwegende dat: het een goede traditie is om ter ere van Koninginnedag mensen die zich voor de samenleving bijzonder verdienstelijk hebben gemaakt een onderscheiding toe te kennen; ook voor toekenning van de WestlandStek een lange periode van maatschappelijke verdiensten een belangrijk criterium is;

om die reden jongeren vrijwel nooit voor een lintje in aanmerking komen;

er vaak negatief over jongeren wordt gesproken, terwijl er juist veel positieve zaken door de jeugd wordt gedaan in o.a. sport, vrijwilligerswerk, goede doelen en mantelzorg en we hen op willen laten groeien tot zelfredzame en actieve burgers die betrokken zijn bij de Westlandse samenleving;

een onderscheiding voor jongeren laat zien dat de gemeente Westland veel belang hecht aan maatschappelijke activiteiten door jongeren en kinderen.

Verzoekt het college: De invoering van een speciaal lintje of onderscheiding voor jongeren voor te bereiden, waardoor de gemeente Westland laat zien dat ze de inspanningen van jongeren waardeert en zij worden gestimuleerd om zich actief in te zetten voor de samenleving en welke onderscheiding jaarlijks op 20 november – de internationale dag voor de rechten van het kind – kan worden uitgereikt. Tevens wordt het college verzocht bij de uitwerking van dit voorstel de Westlandse jeugd te betrekken, bijvoorbeeld door middel van het uitschrijven van een tekenwedstrijd voor het lintje of het verzinnen van een naam.

En gaat over tot de orde van de dag.

Namens fractie Progressief Westland

Mohamed el Mokaddem