27 januari 2010

Motie Gemeente Westland steunt actie voor Haïti

De raad van Gemeente Westland in vergadering bijeen op 26 januari 2010

Overwegende dat:

• De aardbeving in Haïti onvoorstelbaar groot leed heeft gebracht, terwijl we tegenover de beelden daarvan en de verhalen van slachtoffers en hulpverleners praktisch machteloos staan.

• Er na de noodzakelijke noodhulp gewerkt moet worden aan wederopbouw en infrastructuur moet worden hersteld en publieke voorzieningen heropgebouwd. Nederlandse gemeenten kunnen meehelpen door kennis en kunde op het gebied van bijvoorbeeld bouwprocedures, het herstel van het kadaster of het bevolkingsregister beschikbaar te maken. De Vereniging van Nederlandse Gemeente coördineert de inzet van Nederlandse gemeenten tijdens de opbouwfase en werkt aan een wederopbouwprogramma, samen met de Canadese zustervereniging en giro 555. Hieraan kan ook de gemeente Westland zijn bijdrage leveren.

Besluit:

• Te onderzoeken hoe Westlandse kennis en kunde via de VNG International ingezet kan worden voor de opbouw van de bestuurlijke infrastructuur en

• Particuliere acties in het Westland voor Haïti zo goed mogelijk te faciliteren.

En gaat over tot de orde van de dag.

Progressief Westland  Fractie Progressief Westland Ger Alleblas-Behrtel

Lpf   Fractie LPF Westland John Witkamp