14 maart 2023

Kiezen of delen

De verkiezingen voor de provincie Zuid-Holland en het waterschap Delfland komen eraan. Hoewel de provincie en het waterschap niet zo vaak in het nieuws komen als de verkiezingen voor de Tweede Kamer, is het stemmen hierop minstens zo belangrijk. De provincie en het waterschap hebben meer invloed op de gemeentelijke plannen dan in eerste instantie gedacht wordt.

Waterschap Delfland zorgt bijvoorbeeld voor droge voeten in De Lier, beheert de waterwingebieden in de duinen, legt waterbuffers aan in de gemeente en bouwt de komende jaren de waterzuiveringsinstallatie voor de tuinbouw. Delfland zorgt voor schoon water en een goed waterpeil in onze sloten en zorgt ook voor de biodiversiteit door natuurlijke oevers en paai- en broedplaatsen. En niet onbelangrijk zij zuiveren ons rioolwater voordat dat in zee wordt geloosd.

De provincie Zuid-Holland daarentegen bewaakt en beheert de gehele openbare ruimte in de provincie. Ze legt provinciale wegen, oftewel doorgaande wegen, aan en beheert deze wegen en ze is verantwoordelijk voor het openbaar vervoer.                De provincie bewaakt de grenzen van natuurgebieden en beheert sommigen.     Maar vooral controleert en helpt ze de gemeente. Ze bewaakt de gemeentelijke begrotingen en neemt het financieel beheer over als dat misgaat. Gemeentelijke bestemmingsplannen worden getoetst aan landelijk en provinciaal beleid.           In dit provinciaal beleid zitten afspraken met gemeenten over woningbouw en bedrijfsterreinen. Zo mag zonder toestemming van de provincie niet op tuinbouwgrond of bedrijventerreinen gebouwd worden.

De provincie en het waterschap bepalen dus in grote mate hoe onze gemeente eruitziet. Met je stem kun je een belangrijke bijdrage leveren aan het beheer van onze provincie en ons waterbeheer. Kortom, stem 15 maart op de Provinciale Staten en de Waterschappen. Zorg dat jouw stem gehoord wordt en help mee om onze provincie en ons water in goede staat te houden.

Keysha Vermeer

Steunraadslid PvdA Westland