1 mei 2014

Zorgen om situatie Maasdijk – Oranjesluisweg – Pettendijk

Recent is de kruising Maasdijk – Oranjesluisweg – Pettendijk aangepast in voorbereiding op de aanleg van het Maasdijkplein in het kader van Project 3in1. Hiermee wordt de aanleg van het Maasdijkplein buiten de verkeersstromen gehouden. Deze situatie geldt voor een periode van (minimaal) 48 weken. Over de problemen die daarmee zijn ontstaan, heeft Progressief Westland vragen gesteld aan het College.

De omlegging van het kruispunt behelst met name een bypass ter hoogte van de Oranjesluis, vanuit de richting Hoek van Holland. Een belangrijk punt is dat verkeer dat over de Maasdijk vanuit de richting ’s-Gravenzande – Hoek van Holland komt niet meer rechtsaf de Pettendijk op kan draaien. Verkeer vanuit die richting – en dan met name vrachtverkeer – dat naar Maasdijk en bedrijventerrein Maasambacht moet, wordt weer de Maasdijk op gestuurd, moet bij de rotonde bij het Nollaantje/Honderdland omkeren en dan weer helemaal terug naar het kruispunt bij de Oranjesluisweg, om daar vervolgens linksaf de Pettendijk op te draaien om naar Maasdijk te kunnen. Dit geeft een extra belasting op de op toch al behoorlijk drukke Maasdijk.

De verkeerslichtinstallatie is ook anders ingeregeld. Hierdoor staat het op verschillende momenten van de dag, dus ook buiten de spits, behoorlijk vast op de Maasdijk, zowel vanuit de richting Hoek van Holland als vanuit de richting Maassluis. Dit heeft tot gevolg dat automobilisten andere routes proberen te kiezen, met nadelig sluipverkeer tot gevolg. Ook geeft dit een extra verkeersdruk op de Lange Kruisweg. Het heeft echter ook gevolgen voor de bereikbaarheid van de woningen langs de Maasdijk, ook doordat op- en afritten geblokkeerd worden door stilstaand (vracht)verkeer.

Ook de veiligheid van fietsers komt in het geding door deze maatregelen. Als de Maasdijk vanuit de richting Maassluis vaststaat, is het als fietser lastig, zo niet gevaarlijk, om de fietsersoversteek bij het Blauwhek te gebruiken. Fietsers (en voetgangers) moeten tussen het (vracht)verkeer gaan staan om te kijken of er verkeer vanuit de richting Hoek van Holland komt. Ook bij de bypass bij de Oranjesluis/Pettendijk is het voor fietsers/voetgangers niet heel duidelijk hoe zij vanuit de richting Maassluis over moeten steken of anderszins hun weg moeten vervolgen.

Het onderpad aan de (zuidkant van de) Maasdijk is doodlopend gemaakt voor het autoverkeer. Dit zou ten goede moeten komen aan de veiligheid van de fietsers. Echter, dit heeft wel economische gevolgen voor een aantal bedrijven dat aan het onderpad gevestigd is, zoals café De Dijk en Perkgoedland. Zij zijn slecht bereikbaar en ondanks aandringen bij de Provincie is er nagenoeg geen extra bewegwijzering aangebracht ten behoeve van deze bedrijven. Daardoor weten nieuwe, maar ook bestaande klanten hun weg naar deze bedrijven niet meer te vinden, waardoor er nu al een behoorlijke omzetdaling merkbaar is, met name bij Perkgoedland.

Dit leidt ons tot de volgende vragen:
1. De onmogelijkheid om vanuit de richting ’s-Gravenzande vanaf de Maasdijk de Pettendijk op te draaien is onlogisch en heeft onnodige verkeersdruk op de Maasdijk tot gevolg. Er lijkt voldoende ruimte te zijn om het mogelijk te maken ook rechtsaf de Pettendijk op te draaien. Is het College bereid om hierover met de Provincie over in gesprek te gaan om daarmee de verkeersdruk op de Maasdijk te verminderen?
2. Welke maatregelen denkt het College, al dan niet in overleg met de Provincie, te nemen ten aanzien van de veiligheid van fietsers en voetgangers bij het oversteken van de Maasdijk ter hoogte van het Blauwhek?
3. Om de op-/afritten van de Maasdijk vrij te houden zodat aangrenzende percelen enigszins bereikbaar blijven dienen minimaal witte kruizen op het wegdek te komen. Is het College bereid daarvoor te zorgen, al dan niet in overleg met de Provincie?
4. De economische gevolgen van deze (tijdelijke) situatie voor bedrijven gevestigd direct aan het projectgebied dienen ons inziens tot een minimum beperkt te blijven, zeker voor de bedrijven die het vooral moeten hebben van passanten. Kan het College (samen met de Provincie) ervoor zorgen dat er op strategische plekken bewegwijzering komt die verwijst naar deze bedrijven? De eigenaren van deze bedrijven denken overigens graag met u mee!

—-

Geachte Raad,

De fractie Progressief Westland: PvdA/GroenLinks heeft ons in een op 29 april 2014 ontvangen brief vragen gesteld over de bereikbaarheid i.v.m. aanleg Maasdijkplein.

Ingevolge het bepaalde in artikel 26 van uw “Reglement van Orde voor vergaderingen en andere werkzaamheden van de Raad van de gemeente Westland 2013”, beantwoorden wij deze vragen als volgt:

Vraag 1

De onmogelijkheid om vanuit de richting ’s-Gravenzande vanaf de Maasdijk de Pettendijk op te draaien is onlogisch en heeft onnodige verkeersdruk op de Maasdijk tot gevolg. Er lijkt voldoende ruimte te zijn om het mogelijk te maken ook rechtsaf de Pettendijk op te draaien. Is het College bereid om hierover met de Provincie over in gesprek te gaan om daarmee de verkeersdruk op de Maasdijk te verminderen?

Antwoord 1

Ja, met de provincie is over deze fasering gesproken. Deze fasering is nodig om de bouwkuip te maken om de bunker onder de bestaande rijbaan te kunnen slopen. Helaas is er onvoldoende ruimte om veilig rechtsaf te kunnen slaan. Als de rechtsaf mogelijkheid wordt opengesteld dan vormt het afslaande verkeer een groot risico voor kop-staart botsingen.

Vraag 2

Welke maatregelen denkt het College, al dan niet in overleg met de Provincie, te nemen ten aanzien van de veiligheid van fietsers en voetgangers bij het oversteken van de Maasdijk ter hoogte van het Blauwhek?

Antwoord 2

Op de Maasdijk zijn ongelijkvloerse fietskruisingen mogelijk. Er zijn twee onderdoorgangen, te weten bij Maasdijk en Honderdland. De aansluiting van Blauwhek bij de Oranjesluisweg heeft voortdurend de aandacht van de gemeente en provincie. Met de Provincie is afgesproken dat in zowel de ochtend-  als avondspits verkeersregelaars op dit punt aanwezig zijn. Daarnaast zijn er attentie verhogende borden aangebracht op de Oranjesluisweg. Sinds het afkoppelen van de Oranjesluisweg worden alle verkeersbewegingen gemonitord. Indien nodig zullen er aanvullende maatregelen ter hoogte van het Blauwhek worden getroffen.

Vraag 3

Om de op-/afritten van de Maasdijk vrij te houden zodat aangrenzende percelen enigszins bereikbaar blijven dienen minimaal witte kruizen op het wegdek te komen. Is het College bereid daarvoor te zorgen, al dan niet in overleg met de Provincie?

Antwoord 3

Er is een zeer terughoudend beleid in het aanbrengen van witte kruizen op de rijbaan vanwege de juridische status en beperkt effect. Het plaatsen van kruizen vindt nog wel eens plaats binnen opstelvakken voor verkeerslichten. Hiervan is in deze situatie geen sprake.

Vraag 4

De economische gevolgen van deze (tijdelijke) situatie voor bedrijven gevestigd direct aan het projectgebied dienen ons inziens tot een minimum beperkt te blijven, zeker voor de bedrijven die het vooral moeten hebben van passanten. Kan het College (samen met de Provincie) ervoor zorgen dat er op strategische plekken bewegwijzering komt die verwijst naar deze bedrijven? De eigenaren van deze bedrijven denken overigens graag met u mee!

Antwoord 4

De provincie heeft een zeer terughoudend beleid met het verwijzen naar bedrijven langs druk bereden wegen. Een aantal bedrijven heeft reeds contact gezocht met de provincie. In overleg met de betreffende bedrijven is gekeken naar oplossingen. Er zijn door de Provincie verwijzingen aangebracht en samen met de bedrijven wordt informatie over de bereikbaarheid gecommuniceerd.

Wij gaan er vanuit uw vragen met deze brief te hebben beantwoord.

Burgemeester en wethouders van Westland,

de secretaris, M. van Beek
de burgemeester, J. van der Tak