6 augustus 2010

Vragen over Endeldijk 3

Schriftelijke vragen aan het college van B & W in het kader van artikel 26 van het Reglement van Orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de gemeenteraad, gesteld op 21 juli 2010.

Op de gemeente pagina van Het Hele Westland d.d. 15 juli staat de aanvraag van een sloopvergunning aangekondigd voor het pand Endeldijk 3 te Honselersdijk. Dossiernummer 2010011264

Het college van B&W zal daar binnenkort een besluit over nemen. Wij verzoeken u hierop negatief te besluiten omdat het een waardevol cultuurhistorisch en beeldbepalend pand is, én omdat het pand een woonbestemming heeft.

Nadat eerder de panden Dijkstraat 97-99 en vervolgens de panden 93-95 onder de sloophamer zijn gevallen is – in het verlengde daarvan – kennelijk de Endeldijk aan de beurt. Dit tot groot verdriet van veel Honselersdijkers die de onherroepelijke verandering van hun dorp met lede ogen aanzien! Het vertrouwde dorpsaanzicht verdwijnt en men verkeert in het ongewisse over wat er voor terug zal komen.

De afgelopen maanden heeft Progressief Westland diverse keren gevraagd om duidelijkheid over  de op handen zijnde sloop, met als doel te bezien op welke manier beeldbepalende panden behoed kunnen worden voor de slopershamer. Immers deze beeldbepalende panden vormen de fysieke identiteit van de dorpskern en zijn zeer belangrijk voor de eigenheid en daarmee de sociale structuur van de kern Honselersdijk.

Begin 2010 antwoordde wethouder Meijer (memo 11-1-2010) dat er “wordt onderzocht of panden/clusters met cultuurhistorische waarde een bijzondere planologische status gegeven kan worden en het al dan niet verlenen van vergunning tot sloop hiervan afhankelijk te maken is”.

Op het ogenblik wordt er gewerkt aan het ontwerp bestemmingplan Honselersdijk. Voor de planologische bescherming van cultuurhistorie stelden we in schriftelijke vragen (d.d. 4-2-2010) de gemeente Apeldoorn ten voorbeeld die cultuurhistorische waardes opneemt in bestemmingsplannen.

Op die schriftelijke vragen antwoordde het college dat  “het ontwerp bestemmingsplan niet eerder in procedure zal worden gebracht voordat er duidelijkheid bestaat over de mogelijkheden om cultuurhistorische bebouwing een bijzondere planologische status (vergelijkbaar met Apeldoorn) te geven”.  Uw streven was medio 2010 met beleid hiervoor te komen.

Het karakteristieke pand Endeldijk 3 werd gebouwd in 1864. Het pand is zeer beeldbepalend en  heeft een woonbestemming.  Door deze voorgenomen sloop wordt een woning aan de woningvoorraad onttrokken. Op grond van artikel 46 eerste lid van de Regionale Huisvestingverordening is het zonder toestemming van uw College verboden een woning aan de woningvoorraad te onttrekken. Voor zover ons bekend is voor bedoeld pand geen aanvraag tot onttrekking ingediend, noch door uw College toegekend. Uw College zal een dergelijke aanvraag naar onze mening ook zondermeer moeten weigeren. Aanvragen tot onttrekking aan de woningvoorraad dienen getoetst te worden aan, ondermeer, de leefbaarheid. Met de sloop van diverse panden in het Centrum, het soms tijdelijk inrichten als parkeerplek, het ontbreken van direct vervangende nieuwbouw op de locatie Endeldijk 3 staat de leefbaarheid van het centrum Honselersdijk zonder twijfel onder druk. Zoals hierboven beschreven is aangegeven en toegezegd dat er op korte termijn een gemeentelijke visie wordt ontwikkeld.

Door het ontbreken van een dergelijke visie en de aanhoudende sloopplannen zijn wij van mening dan uw College handhavend moet optreden:

a.       door de eigenaar van Endeldijk 3 aan te schrijven dat hij, blijkens de sloopaanvraag, voornemens is een woning aan de woningvoorraad te onttrekken.

b.       Een dergelijk voornemen verboden is zonder toestemming van uw College.

c.       Een daartoe strekkende aanvraag door uw College zal worden afgewezen met het oog op de leefbaarheid in de kern Honselersdijk.

d.       Er bij de eigenaar op aan te dringen zijn sloopaanvraag aan te houden tot het vaststellen van de gemeentelijke visie op Centrum Honselersdijk zodat geen verdere onomkeerbare beslissingen worden genomen

Onze vragen:

·          Met in achtneming van uw meerdere malen geuite intentie cultuurhistorie te beschermen verzoeken wij u zo spoedig mogelijk het beleid daaromtrent b
ekend te maken;

In afwachting daarvan:

·          Voor het pand Endeldijk 3 verzoeken wij u dringend zo spoedig mogelijk te handelen zoals voorgesteld onder a t/m d.

Namens Progressief Westland,

Ulbe Spaans

Een persbericht van het college is hier na te lezen.

Het antwoord van het college kan je hier nalezen.