23 november 2019

Schuldhulpverlening in Westland

Betreft: schriftelijke vragen aan het College van Burgemeester en Wethouders in het kader van artikel 42 van het Reglement van Orde voor de vergaderingen c.a. van de Raad 2018 inzake de processen en indicatoren van Schuldhulpverlening

Geacht College,

De PvdA Westland wil graag refereren aan een eerdere vraag van 28 december 2017 inzake de problematiek die mensen ervaren in het kader van Schuldhulpverlening(SHV) omdat er opnieuw cliëntervaringen zijn dan wel signalen dat de SHV niet datgene biedt wat cliënten of aanstaande cliënten van deze dienst verwachten.

  1. Wordt in de gemeente gebruik gemaakt van een zogenaamd cliëntervaringsonderzoek, waarvan de resultaten als verantwoording aan de Raad worden voorgelegd?
  2. Worden de door schuldhulpverlening ingezette ‘schuldhulpmaatjes’ gescreend middels een VOG en wordt aan hen scholing aangeboden zodat zij hun cliënten goed kunnen bijstaan?
  3. Het signaal bereikte ons dat de schuldhulpmaatjes niet afdoende zijn geschoold en geen kennis hebben van bijvoorbeeld de gemeentelijke bijstand terwijl hun cliënten daar wel gebruik van (moeten) maken.
  4. Is het uw college bekend dat ook in 2019 cliënten de informatie die zij bij de aanvraag schuldhulp ontvangen (en/of bij hun contractondertekening) niet begrijpen en dientengevolge niet aan de bepalingen voldoen die de gemeente Westland van hen vraagt?
  5. Is uw college bereid te investeren in documenten in begrijpelijk Nederlands, in Jip&Janneke taal, voor (aanstaande) cliënten en hun schuldhulpmaatjes? Tevens is er behoefte aan een introductiefolder, waarin het doel en de mogelijkheden van de schuldhulpverlening staat beschreven.
  6. Is het uw college bekend dat het regelmatig mis gaat bij de overdrachten van dossiers naar externe organisaties die de schuldhulpverlening namens de gemeente uitvoeren? Deze fouten worden mede veroorzaakt doordat er afgelopen jaren verschillende externe organisaties voor deze uitvoering zijn ingeschakeld met de nare gevolgen voor cliënten als resultaat.
  7. Is het uw college bekend dat de cliënten verwachten –  bij gewijzigde omstandigheden – dat een nieuwe berekening van het vrij te laten bedrag per maand wordt opgesteld?
  8. Is het u bekend dat de cliënten geen inzicht krijgen in de betalingen die maandelijks aan de schuldeisers worden gedaan?
  9. Is uw College bereid op korte termijn de antwoorden op deze vragen dan wel bevindingen uit het cliëntervaringsonderzoek met de Raadscommissie MO te delen?

Met vriendelijke groet,

Nico de Gier, Fractievoorzitter PvdA Westland