Schuldhulpverlening in Westland
Op 4 november 2019 heeft de fractie van PvdA Westland vragen gesteld aan het college de inzake de problematiek die mensen ervaren in het kader van Schuldhulpverlening (SHV). Omdat er opnieuw cliëntervaringen zijn dan wel signalen dat de SHV niet datgene biedt wat cliënten of aanstaande cliënten van deze dienst verwachten. Ingevolge artikel 42 van het Reglement van Orde beantwoord het college hierop als volgt.
Vraag 1
Wordt in de gemeente gebruik gemaakt van een zogenaamd cliënten ervaringsonderzoek, waarvan de
resultaten als verantwoording aan de Raad worden voorgelegd?
Antwoord 1
De gemeente West land is aangesloten bi j de branchevereniging Nederlandse Vereniging voor
Volkskrediet (NVVK) . Iedere 3 jaar wordt er in het kader van de audit van de NVVK een
klant tevredenheidsonderzoek schuldhulpverlening uitgevoerd. De uitkomsten van dit onderzoek
worden gebruikt om de interne dienstverlening te optimaliseren. In 2019 heeft het laatste
onderzoek plaatsgevonden.
Vraag 2
Worden de door schuldhulpverlening ingezette ‘schuldhulpmaatjes ’ gescreend middels een VOG
en wordt aan hen scholing aangeboden zodat zij hun cliënten goed kunnen bijstaan?
Antwoord 2
Elk schuldhulpmaatje beschikt over een VOG. Zowel nieuwe als bestaande maatjes worden via de
Stichting Voor Elkaar Westland permanent opgeleid door gecertificeerde schuldhulpverleningsorganisaties.
Vraag 3
Het signaal bereikte ons dat de schuldhulpmaatjes niet afdoende zijn geschoold en geen kennis
hebben van bijvoorbeeld de gemeentelijke bijstand terwijl hun cliënten daar wel gebruik van (moeten) maken.
Antwoord 3
Wij herkennen dit signaal niet .
Vraag 4
Is het uw col lege bekend dat ook in 2019 cliënten de informatie die zij bi j de aanvraag schuldhulp
ontvangen (en/of bi j hun contract onder tekening) niet begrijpen en dientengevolge niet aan de
bepalingen voldoen die de gemeente West land van hen vraagt?
Antwoord 4
Wij zijn ons ervan bewust dat er veel van de schuldhulpvrager gevraagd wordt in een voor hem of
haar stress volle situatie. Om die reden heeft de schuldhulpverlening medio 2019 haar
dienstverleningsproces geoptimaliseerd om de schuldhulpvrager beter te ondersteunen bij de start
van hun schuldhulpverleningstraject . Er vindt eerst een persoonlijk gesprek plaats waarbij wordt
nagegaan of schuldhulpvrager alles begrijpt . Daarnaast wordt inzicht gegeven in het tijdpad door
een stappenplan van de schuldhulpverlening en een tijdlijn van de schuldhulpverlening .
Verbetering van de dienstverlening is overigens een continu proces vanwege maatschappelijke
ontwikkelingen zoals het begrijpelijk maken van brieven.
Vraag 5
Is uw college bereid te investeren in documenten in begrijpelijk Neder lands, in Jip & Janneke taal ,
voor (aanstaande) cliënten en hun schuldhulpmaatjes? Tevens is er behoef te aan een
introductiefolder , waar in het doel en de mogelijkheden van de schuldhulpverlening staat
beschreven.
Antwoord 5
Ja, de schuldhulpverlening wordt in 2020 getraind in het schrijven op B1 -niveau. Een taalniveau
dat de overgrote meerderheid van de bevolking begrijpt . Daarnaast wordt een folder ontwikkelt
waar in één oogopslag het doel en de mogelijkheden van schuldhulpverlening beschreven staan.
Vraag 6
Is het uw college bekend dat het regelmatig mis gaat bi j de overdrachten van dossiers naar
externe organisaties die de schuldhulpverlening namens de gemeente uitvoeren? Deze fouten
worden mede veroorzaakt doordat er afgelopen jaren verschillende externe organisaties voor
deze uitvoering zijn ingeschakeld met de nare gevolgen voor cliënten als resultaat .
Antwoord 6
Nee, in principe wordt sinds 2017 het gehele schuldhulpverleningstraject , inclusief budgetbeheer ,
in gemeentelijk beheer uitgevoerd. Er zijn nog een aantal dossiers budgetbeheer die bi j een
externe partij lopen, maar dat eindigt eind 2019. Alleen voor de groep (ex- ) ondernemers wordt
nog samengewerkt met een externe partner , namelijk Zuidweg & Partners. Hierbij is sprake van
een goede samenwerking en wordt op meerdere momenten in het proces afgestemd.
Vraag 7
Is het uw college bekend dat de cliënten verwachten – bi j gewijzigde omstandigheden – dat een
nieuwe berekening van het vr ij te laten bedrag per maand wordt opgesteld?
Antwoord 7
Ja, tweemaal per jaar wordt er een nieuw ‘ vrij te laten bedrag’ (VTLB) vastgesteld. In geval een
van tussentijdse grote wijziging wordt het VTLB eveneens aangepast .
Vraag 8
Is het u bekend dat de cliënten geen inzicht krijgen in de betalingen die maandelijks aan de schuldeisers worden gedaan? Antwoord 8 Dit is niet juist . Bi j een lopende schuldregeling wordt er jaarlijks uitbetaald aan de schuldeisers. De schuldhulpvrager is bekend met het bedrag dat maandelijks voor de schuldeisers reserveert en wordt geïnformeerd op het moment dat de schuldeisers uitbetaald worden. Via de portalschuldhulpverlening kan de schuldhulpvrager zien welke bedragen overgemaakt zijn.
Vraag 9
Is uw College bereid op korte termijn de antwoorden op deze vragen dan wel bevindingen uit het
cliëntenvaringsonderzoek met de Raadscommissie MO te delen?
Antwoord 9
Bi j deze beantwoording voegen wij het meest recente klant tevredenheidsonderzoek toe.