4 februari 2009

Lokatie zandmotor

Schriftelijke vragen aan het college van B & W conform artikel 26 van het Reglement van Orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de gemeenteraad.’s-Gravenzande, 4 februari 2009.

Betreft: zandmotor

Geacht college,

Al eerder stelden wij vragen over de mogelijke locatie van de zandmotor voor de Delflandse kust. Recente presentaties en publicaties wijzen steeds nadrukkelijker dat die locatie nabij Ter Heijde zal komen, en realisatie op korte termijn (enkele jaren). Wanneer dat zo is en de zandmotor wordt de toeristische attractie die ze beoogt te zijn, dan valt te voorzien dat er problemen kunnen ontstaan in de verkeersstromen naar Ter Heijde en vooral in het parkeren nabij Ter Heijde.  Na aanleg van de compensatie tweede maasvlakte/prioritaire zwakke schakel blijft het duinvak Arendsduin – Ter Heijde relatief fragiel en beperkt tot een enkele duinenrij. Wij vinden wij het op zijn minst bijzonder dat bij een zuid-noord stroom langs de Nederlandse kust, de zandmotor aan de noordgrens van dat fragiele duinvak langs onze kust is gepositioneerd. Ook in de op de presentatie avond getoonde animatie van de zandmotor vindt groei van de kust plaats aan de noordzijde van de zandmotor.

Een en ander leidt tot de volgende vragen:

1.      Is de gemeente Westland betrokken, geconsulteerd en geraadpleegd bij de locatie van de zandmotor?

2.      Hoeveel marge zit er nog in de preciese locatie van de zandmotor en is de gemeente Westland daarbij betrokken?

3.      Is er met betrokken overheden inmiddels een schatting gemaakt van het aantal toeristen en bezoekers van dit innovatieve project?

4.      Wordt overwogen een nieuw slag aan te leggen ter hoogte van de zandmotor met voldoende met parkeergelegenheid?

5.      Gezien de omvang van het project vragen wij of er bijdragen zijn voorzien van andere overheden bij de aanleg van voorzieningen nabij onze kust (parkeren, nutsvoorzieningen, etc.) en compensatie van overlast tijdens aanleg?

6.      Met het oog op de veiligheid is het van groot belang dat voldoende proeven en studies worden uitgevoerd om optimaal op de hoogte te zijn van de invloed van veranderende stromingen van de zee. Is gemeente Westland daarbij betrokken?

7.      Met de aanleg van de prioritaire zwakkeschakel/compensatie tweede Maasvlakte is de veiligheid van de Delflandse kust voor de komende tientallen jaren op orde. Voor de toekomst is het van belang of de zandmotor daardwerkelijk bijdraagt aan de verdediging van de zwakste kustvakken. Is de voorziene locatie van de zandmotor optimaal voor de toekomstige veiligheid van het kustvak Arendsduin – Monster?

Namens Progressief Westland,

Elco van Noort