8 februari 2010

HHele Westland campagne podium voor Collegeleden

Op de gemeentepagina van Het Hele Westland van 4 februari 2010 (pagina 11) verscheen een artikel van twee kolommen waarin wethouder Duijvestijn in interviewvorm de gelegenheid is geboden zijn oordeel te geven over het functioneren van het college en met name over zichzelf in de afgelopen vier jaar.
Het is de bedoeling, zo wordt aangekondigd, dat de komende weken ook de andere wethouders en tenslotte ook de burgemeester aan bod zullen komen.
In deze campagnetijd voor de lokale verkiezingen zet elke politieke partij zich extra in om de gunst van de kiezer te verwerven. Lijsttrekkers en kandidaten worden daarbij zo goed mogelijk voor het voetlicht gebracht door zijn of haar eigen partij. De manier waarop dat gebeurt is mede afhankelijk van het eigen budget van die partij. Op basis van dat budget worden de media ingeschakeld. Bij de ene partij is dat intensiever dan bij de ander. Uitgangspunt bij de financiering van de campagne is geen vermenging van raadsactiviteiten en campagnemiddelen.
Het artikel op de gemeentepagina roept een aantal vragen bij ons op.
Is het juist dat de bedoelde artikelenreeks betaald wordt uit het reguliere budget voorlichting van de gemeente Westland?
Zo ja, in hoeverre acht het college het – gelet op de huidige campagneperiode – gepast dat leden van het college die ook in de campagne actief zijn op kosten van de gemeenschap extra aandacht krijgen en daarmee de ‘schijn van belangenverstrengeling’ wekken?
Bent u mét Progressief Westland van mening dat het onderscheid tussen leden van het college en kandidaat-leden van politieke partijen duidelijk moet zijn voor de kiezer?
In verband met de aankondiging van de komende artikelen verzoeken wij u op zo kort mogelijke termijn deze vragen te beantwoorden.
Namens Progressief Westland,
Ger Alleblas-Behrtel
Ger

Het antwoord van het college is hier te lezen.