9 mei 2014

Formulierenbrigade

Veel mensen hebben moeite met het begrijpen en invullen van formulieren, zoals het formulier voor de huurtoeslag of studiefinanciering. Hierdoor lopen mensen geld mis. Dit treft vooral degenen die toch al een laag inkomen hebben. In buurgemeenten is hiervoor een formulierenbrigade ingesteld.

Progressief Westland heeft hierover vragen gesteld aan het College.

De brigadiers gaan inwoners met een laag inkomen helpen bij het invullen van aanvraagformulieren. Verder kijken ze samen met de klanten naar de regelingen en voorzieningen waar een klant recht op heeft. Zo kunnen zij vaak extra inkomsten genereren om armoede te voorkomen of terug te dringen.
Het instellen van een formulierenbrigade kan als werkgelegenheidsproject worden opgezet. Mensen die nu een bijstandsuitkering hebben, worden dan opgeleid om als brigadier aan het werk te gaan. Hiermee doen zij goede werkervaring op waardoor ze meer kansen hebben op de arbeidsmarkt.

Onze vragen:
– Ziet het college mogelijkheden om een formulierenbrigade in het Westland in te voeren?
– Kan het college van dit initiatief een werkgelegenheidsproject maken om werkloze Westlanders een kans op de arbeidsmarkt te bieden door ze werkervaring te laten opdoen?
– Zo niet, waarom?

Namens Progressief Westland,
Ulbe Spaans

Geachte Raad,

De fractie Progressief Westland: PvdA/GroenLinks heeft ons in een op 7 mei 2014 ontvangen brief vragen gesteld over Formulierenbrigade.

Ingevolge het bepaalde in artikel 26 van uw “Reglement van Orde voor vergaderingen en andere werkzaamheden van de Raad van de gemeente Westland 2013”, beantwoorden wij deze vragen als volgt:

Vraag

Antwoord

Er is al enkele jaren een formulierenbrigade in Westland. De eindverantwoordelijkheid voor de inzet van vrijwilligers in de formulierenbrigade ligt bij Vitis Welzijn, dat van de gemeente subsidie ontvangt voor werving en selectie van deelnemende vrijwilligers (inclusief check op betrouwbaarheid), deskundigheidsbevordering en coördinatie van hun inzet.

Vraag

Kan het college van dit initiatief een werkgelegenheidsproject maken om  werkloze Westlanders  een kans op de arbeidsmarkt te bieden door ze werkervaring te laten opdoen?

Antwoord

De formulierenbrigade wordt reeds uitgevoerd met behulp van vrijwilligers, die zoals aangegeven door Vitis Welzijn worden begeleid. Vrijwilligerswerk in het algemeen zien wij als een mogelijkheid om ervaring op te doen en maatschappelijk te participeren. Dit geldt vanzelfsprekend ook voor de mogelijkheden die de formulierenbrigade biedt en deze insteek (het belang van vrijwilligerswerk bij het vinden van een betaalde baan) ligt ook ten grondslag aan de door het college opgestarte pilot wederkerigheid (waarbij Vitis Welzijn eveneens nauw is betrokken). Specifieke trajecten in het kader van re-integratie worden uitgevoerd door Werkstroom, onderdeel van Patijnenburg.

Wij gaan er vanuit uw vragen met deze brief te hebben beantwoord.

Burgemeester en wethouders van Westland,

de secretaris,