29 september 2011

Dat miljoen moesten we maar niet doen

Als studeerkamergeleerde in de marketing was ik blij verrast naar het thema van het Westland Event van dit jaar. Dat ik daar hoorde dat wij een miljoen (1.000.000 euro) gaan uitgeven aan de verkeerde marketing dat verraste mij nog meer.

Voor wie het niet weet, het Westland Event is een jaarlijkse thema middag die georganiseerd wordt door de gemeente Westland om de ondernemer, onderwijs en overheid te inspireren en bij elkaar te brengen. Met dit jaar dus het thema marketing. Kosten noch moeite worden daarbij gespaard dus de catering was heerlijk, waarvoor mijn dank aan u belasting betalende burger. Want het Event is gratis.

De inleiding werd verzorgd door Tom Egbers, die de toespraak van wethouder en voormalig tuinder Theo Duijvestein bondig samenvatte met de woorden: En wanneer ga je weer eens doen waar je goed in bent. Dat was natuurlijk grappig bedoeld, maar ik vraag me altijd wel af waarom het nodig is om mij toe te spreken alsof hij majoor Kees is (bekijk dit als je majoor Kees niet kent). De inhoud van zijn lezing was duidelijk en degelijk. Westlandse ondernemers moeten meerwaarde gaan leveren en daar is marketing een goed middel voor.

Hierna kwam Marco Hekkert, hoogleraar in de Innovatiekunde, het schijnt echt te bestaan. Hij hield een mooi verhaal waarbij hij aangaf dat er twee belangrijke aspecten zijn aan innovatie. Enerzijds is het goed te beseffen dat innovatie nooit op zichzelf staat maar altijd in een cluster van bedrijven ontstaat. En dat het Westland dat eigenlijk wel goed doet. Anderzijds, en daar zit natuurlijk net de crux, kun je drie innovatie gebieden onderscheiden. Innovatie van het product of dienst zelf, bijvoorbeeld een nieuw soort tomaat, innovatie van het proces, bijvoorbeeld machines die de productie efficiënter maken en innovatieve marketing, een product beter “in de markt zetten”, bijvoorbeeld Tommies tomaten.

Het Westland is met name goed op het gebied van proces innovatie. Maar dat is gericht op efficiëntie en dus kostenbeheersing. Maar als vervolgens alle tuinders dat gaan gebruiken, dan is de uitkomst al te voorspellen, hele goedkope producten met amper marge. En dat is voornamelijk goed voor de tussenhandel want wij betalen toch wel de hoge prijzen bij de supermarkt. 

Na deze wijze les kwam onze eigen gebiedsmarketeer van de gemeente Westland, Lars Flinkerbusch, zijn plannen vertellen. Uitgaande van de inleiding van de wethouder en de hoogleraar verwachtte ik dat hij zijn 1.000.000 euro uit ging geven aan ondersteuning van marketing ten behoeve van de Westlandse cluster. Bijvoorbeeld Westland als een algemeen merk neerzetten voor kwalitatieve topprodukten die aan de meest strenge eisen voldoen: Westlandse groente, dan weet je wat je koopt. Of zoiets dan. Wat schetst mijn verbazing toen hij vertelde dat hij zich ging richten op hoog opgeleide mensen die nodig zijn voor de ontwikkeling van machines in de proces innovatie en dat zijn droom is een Westlandse hightech  kas op de hoogvlakte van Mongolië. Terwijl de hoogleraar net had uitgelegd, dat dat voor de tuinders geen oplossing is maar een bedreiging.
En dat bevestigt de keuze van Progressief Westland tegen het budget voor gebiedsmarketing van ruim 1.000.000 euro. Dat miljoen moesten we maar niet doen.

 
Met dank aan de gemeente voor het organiseren van dit inspirerende Westland Event.
 
 
 
robklein
 
Rob Noort