Reconstructie Strandweg / N211
Reconstructie Strandweg / N211
Uit de notulen van de gemeenteraad van 24 juni 2008
De voorzitter: andere leden van de raad nog op dit punt, nee. Dan gaan we door naar de laatste twee vragen van Progressief Westland betreffende de reconstructie Strandweg Provincialeweg N211.
De heer Van Noort heeft het woord. De heer Van Noort: het betreft inderdaad de reconstructie N 211 ter hoogte van de Strandweg/Zijdijk in ’s -Gravenzande: de provincie is begonnen met de reconstructie van het kruispunt Strandweg Provincialeweg N211. Provincie, gemeente Westland en het stadsgewest zijn gezamenlijk opdrachtgever. Zo staat op de website te lezen en volgens een brief aan omwonenden en op de website www.N211.nl zullen de werkzaamheden starten op 18 augustus a.s. en gaan vervolgens 6 weken duren. Het kruispunt wordt dan afgesloten voor doorgaand verkeer ook in het weekend. Voor het bestemmingsverkeer wordt op de Strandweg en de Zanddijk een rijstrook opengehouden en wanneer ’s nachts wordt gewerkt wordt het kruispunt geheel voor het verkeer afgesloten. De wegen blijven toegankelijk voor voetgangers en fietsers. Die planning van 18 augustus is sowieso al vervelend voor betrokken ondernemers bij het strand. Het strandseizoen is maar kort en een start op 18 augustus a.s. betekent verlies van meerdere topweken. Bovendien worden de strandtenten regelmatig gebruikt voor het houden van bruiloftspartijen en feesten, die extra verkeer met zich meebrengen. Stel je voor dat die gasten ’s nachts naar huis willen. Inmiddels zijn de werkzaamheden gisteren 23 juni alvast begonnen. Een rijbaan op de provinciale weg is afgesloten en er zijn provisorisch stoplichten geplaatst. Iedere twee minuten springt het stoplicht even op groen en afhankelijk van afslaand verkeer passeren er 5 of 10 auto’s per keer het kruispunt. Voor fietsers is de situatie bijzonder onoverzichtelijk geworden. Wanneer straks in het hoogseizoen duizenden auto’s dit kruispunt moeten passeren is de chaos te voorzien. Een verkeersinfarct dat zich uitstrekt van Harwich vanaf de boot tot aan Westerlee is niet overdreven. Gisteren vernamen we van betrokken strandondernemers dat ze niet op de hoogte waren gebracht van de werkzaamheden. Natuurlijk zullen we de provincie bevragen naar hun beleid, maar ook de gemeente Westland heeft in deze een rol als het gaat om toegankelijkheid, communicatie, hulpdiensten en veiligheid. Vandaar de volgende vragen: 1. Is het college op de hoogte van bovengenoemde situatie; 2. is bekend waarom het pachten van het parkeerterrein die overigens recent een forse verhoging voor zijn kiezen heeft gekregen, wordt beëindigd, de strandtenthouders en waarschijnlijk ook de watersportvereniging niet zijn geïnformeerd over de werkzaamheden en wordt dat alsnog gedaan; 3. heeft de gemeente met de provincie overleg gevoerd om te voorkomen dat het kruispunt Zanddijk Strandweg/Zeestraat/Noordlandseweg tijdens de drukste periode van het jaar wordt afgesloten. Kan de veiligheid en toegankelijkheid in geval van calamiteiten ook op drukke stranddagen worden gegarandeerd en kan de gemeente als mede opdrachtgever aangeven hoe het zit met plannen van het project op genoemde datum 18 augustus en de feitelijke aanvang van de werkzaamheden op 23 juni jl.
De voorzitter: het woord is aan wethouder Van der Zwan.
Wethouder Van der Zwan: dat is nog eens snel reageren: gisteren begonnen, gisteren de vraag gesteld, vandaag het antwoord! We praten over twee soorten werkzaamheden: 23 juni zijn de werkzaamheden begonnen ter voorbereiding van het werk van 18 augustus. Het is niet zo dat beide werken in elkaar overlopen. De werkzaamheden, die gisteren begonnen zijn, zijn van kortdurende aard. Het gaat hier om voorbereidende werkzaamheden van het grote werk. Wat gebeurt er nu? Het verleggen van kabels en leidingen. Voor dat werk wordt er niet gepubliceerd. Kortdurend werk: men is binnen enkele dagen tot maximaal twee weken weer vertrokken. Waarom nu net op 18 augustus starten direct na de bouwvakantie met een werk dat 6 weken zal duren en precies de laatste 6 weken van het strandseizoen betreft. Dat was niet gepland. Oorspronkelijk zou het werk in februari starten, maar doordat er een grote watertransportleiding verlegd moest worden in het kader van de aanleg van de rotonde Koningin Julianaweg/’s-Gravenzandseweg/Monsterseweg is het verplaatst. Dat heeft 3 à 4 maanden vertraging opgeleverd. Vandaar dat dit werk ook is opgeschoven. Wij proberen in ieder geval de rotonde voor de bouwvak klaar te krijgen. De helft is nu klaar zodat het andere werk daarop kan aansluiten. Terecht is uw vraag inzake de belangen van zowel de parkeerhouders als de strandtenthouders komen die niet in het geding. Vanmiddag nog heb ik me door de provincie laten overtuigen dat in tegenstelling tot hetgeen is gecommuniceerd een rijbaan wordt afgesloten dat dat niet het geval is, dat de Strandweg over 2 rijbanen bereikbaar blijft, waar wel wat smaller wordt. Daarmee is de bereikbaarheid toch overeind gebleven. Voor wat betreft de veiligheid is dat ook een goede zaak, want die blijft dan uiteraard ook overeind. Er is gecommuniceerd door de provincie voor wat betreft het totale plan en wel twee keer. Eind 2007 zijn er inloopavonden gehouden waarbij iedereen uitleg kon krijgen over de plannen en dus ook degenen, die bij het strand belangen hebben. Ik denk dat ik zo de vragen heb beantwoord.
De voorzitter: het woord is aan de heer Van Noort.
De heer Van Noort: de meest intrigerende vraag is toch: als iedere bewoner apart een brief krijgt, waarom worden dan toch deze ondernemers die zo betrokken zijn zeker op deze data niet afzonderlijk benaderd? Mijn vraag was ook: wordt er alsnog contact met hen opgenomen? Ik mag nog een korte vraag stellen.
De voorzitter: nee, eigenlijk mag u maar een vraag stellen zelfs volgens het RVO met een bondige toelichting. Als u het handig had gedaan dan had u die twee vragen in de ene vraag gestopt, maar ga uw gang.
De heer Van Noort: de tweede vraag is simpel. U heeft het over versmalling van de Strandweg, maar het gaat met name om het kruispunt. Dat zal ongetwijfeld net als nu teruggebracht worden tot een rijbaan met stoplichten waardoor er weer 4, 5 auto’s per keer per twee minuten x 1000 auto’s, dat wordt een aardige rij.
De voorzitter: wethouder Van der Zwan.
Wethouder Van der Zwan: dat zullen ze in Harwich merken. We zullen wat dat betreft met de provincie nog eens contact zoeken om dat te voorkomen. Momenteel hebben we bij de aanleg van de rotonde dezelfde situatie. Ik stond vanavond achter de heer Van Heteren. Hij had er doorheen gekund door oranje, maar hij deed het niet en ik moest dus ook gedwongen wachten.
De heer Van Heteren: voorzitter, het was rood. Ik ben niet kleurenblind! Wethouder Van der Zwan: het houdt even op. Dat is waar, maar werkzaamheden zijn noodzakelijk. Contact zoeken met de strandtenthouders en de pachters: voor korte werkzaamheden, deze werkzaamheden niet. Voor de langerdurende werkzaamheden hebben ze de kans gehad. Ik zal het hen toch doorgeven als ze niet aanwezig zijn geweest op de inloopavond, omdat ze niet direct betrokken zijn bij woonhuizen. We denken dat de provincie er enigszins overheen heeft gekeken. Wij zullen dat alsnog melden bij de provincie.