10 januari 2017

Van de pot gerukt en andere linkse onzin…

Dave van der Meer  (LPF)  noemde het “linkse onzin”dat de PvdA Westland pleitte voor aandacht in het onderwijs voor kennis en begrip voor het verleden van vluchtelingen om zo mee te helpen een succesvolle integratie van erkende statushouders en hun kinderen. Het College van Burgemeester en Wethouders nam het pleidooi van de PvdA  over. Dave van der Meer vroeg zich af: “Zijn ze nu helemaal van de pot gerukt?”

Dat is een populaire uitdrukking voor ‘ben je nou helemaal gek geworden”. Maar met de pot wordt hier de kinderpo, of het potje genoemd, waarop dreumesen leren om zindelijk te worden. Als je dus ‘van de pot wordt gerukt’, betekent dat, dat je op die leeftijd bent blijven ‘hangen’, dat je naïef bent.

Heel goed dat de LPF op deze wijze de toegevoegde waarde van een PvdA onder de aandacht brengt: wees niet naïef maar onderken dat succesvolle integratie van erkende vluchtelingen ook van twee kanten kan komen.  Er is een wereld groter dan het Westland en daarmee niet alleen bedreigingen maar ook uitdagingen en kansen- niet alleen als het om geld verdienen gaat – maar ook mensen opvangen die als vluchteling zijn erkend. Inderdaad: niet van de pot gerukt – niet naïef – maar gewoon volwassen geworden.  Niet op basis van onbekendheid en vooroordelen maar gewoon omdat het ook mensen zijn.

Met “rechtse waarheid” ben ik snel klaar: natuurlijk zijn gelukszoekers en criminelen geen vluchtelingen. Die krijgen dan ook geen status. Maar ja: in de ogen van sommigen is dat allemaal één pot nat..

Eric Borggreve

Steunraadslid PvdA Westland

Lees hier het gepubliceerde bericht in het AD van vrijdag 6 januari: LPF ziet niets in plan vluchtelingenlessen

Waar ben je naar op zoek?