22 januari 2017

Staatssecretaris Dijksma bij nieuwjaarsreceptie PvdA Westland

Donderdag 19 januari was de nieuwjaarsreceptie van PvdA Westland in De 3 Winckels in Naaldwijk. Speciale gasten waren staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur en Milieu) en Tweede Kamerlid Marit Maij.De avond stond in het teken van het bestrijden van armoede, speerpunt van de partij. Wethouder El Mokaddem, die diezelfde avond zijn vertrek aankondigde, vierde de successen op het gebied van werk en inkomen. Raadsleden Strijker en De Gier kondigden aan de uitwerking van de gemeentelijke plannen op het gebied van zorg en woningbouw kritisch te zullen volgen.

Dijksma benadrukte het belang van opstaan tegen onverdraagzaamheid en polariserende partijen “Help mee ons het sociale en tolerante Nederland te behouden”. De staatssecretaris waarschuwde voor “de man die vindt dat je er alleen maar bij hoort als je het met hem eens bent”. Optimistisch als altijd stak zij de aanwezigen een hart onder de riem door hen aan te sporen juist de successen van de partij te vieren in plaats van stil te staan bij wat (nog) niet gelukt is.

Maij riep wethouder El Mokaddem op om het aanbod van taallessen aan immigranten te vergroten door gebruik te maken van aanbieders in de regio. Dit naar aanleiding van klachten van statushouders over de lage frequentie van de lessen waardoor zij na een aantal jaren nog geen goed Nederlands spreken. Ook vond zij het schrijnend dat er 127 gezinnen in het rijke Westland aangewezen zijn op de Voedselbank.

De wethouder zegde toe actie te ondernemen en voegde daar aan toe bij lokale werkgevers aan te dringen meer banen beschikbaar te stellen voor statushouders en andere mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt “Werk is de beste manier om bij te dragen aan de samenleving en armoede te bestrijden.”.