26 januari 2016

Progressief Westland vraagt komend jaar aandacht voor vluchtelingen en Westlandse leefomgeving

Tijdens de nieuwjaarsreceptie van donderdag 21 januari jl. gaf Progressief Westland fractievoorzitter Ulbe Spaans de politieke koers aan voor het komende jaar. Hij nam duidelijk stelling in het vluchtelingendebat: “Wij laten deze mensen in het Westland niet in de kou staan!” Daarnaast deed hij een oproep richting de schoolbesturen om te zorgen voor traumasensitief onderwijs.

Ook benoemde hij de grote verdeeldheid over het onderwerp. “Met de kleinst mogelijke meerderheid werd onze motie voor noodopvang door de raad gesteund. In de uitwerking van de motie moeten we rekening mee houden met die verdeeldheid,” aldus Spaans. Het College nam de motie over: “Het college zorgt nu voor de uitwerking. Daarvoor zijn we hen dankbaar.”

Strandhuisjes
Tijdens de receptie was er ook aandacht voor andere actuele Westlandse onderwerpen. Spaans benoemde de plannen van minister Schultz over kustbebouwing, die voorlopig in de koelkast zijn gezet. “Voorlopig gelukkig geen Scheveningse praktijken in het Westland, maar Progressief Westland zal zich in de komende periode blijven inzetten voor een betere regulering van de toegang tot strandopgangen en erop toezien dat daar waar strandhuisjes geplaatst worden, dit op een ecologisch verantwoorde manier gebeurd.” Ook woningbouw blijft hoog op de agenda staan, net als zorg, en duurzaamheid in de glastuinbouw.

Maatschappelijke betrokkenheid
In een tweegesprek met Sjaak van der Tak roemde de burgemeester de Westlander: “Een Westlander is iemand die echt ergens voor staat. We staan bekend om ons ondernemerschap, maar zijn uniek door de combinatie van ondernemen met onze grote maatschappelijke betrokkenheid: het verenigingsleven, deelname aan besturen en het grote aantal vrijwilligers. Dat is sociale kracht van het Westland!”. Met gastvrouw Rachelle Eerhart blikte hij terug op 10 jaar Westland, waarbij hij aandacht had voor een heikel punt als het gemeentehuis en de rol die Progressief Westland had in het doorbreken van die patstelling. Ook bedankte hij de partij voor de rol die zij had in de ontwikkeling van de metropoolregio.

Toekomst van de glastuinbouw
Tot besluit van de avond keek Ulbe Spaans samen met van der Tak en wethouder el Mokaddem vooruit naar de toekomst. “Hoe ziet de glastuinbouw er over vijf jaar uit?” vroeg Eerhart. Volgens van der Tak zit er ongelooflijk veel ondernemerskracht in Westland. “Wij zijn een grote ‘exporteur’ van kennis en innovatie. Wij kunnen ons bijvoorbeeld onderscheiden op de gezonde toepassing van onze producten. En innoveren richting de medische toepassing van producten.” De heren waren het eens over het onderscheidend vermogen van de Westlandse glastuinbouw. El Mokaddem: “Samenwerking, innovatie en ondernemerschap gaan de doorslag geven voor het succes van deze sector. Of het falen ervan bij gebrek aan die elementen. Volgens Spaans moeten we er daarbij wel op letten dat de lokale bevolking niet achterop raakt. “De lage scholingsgraad heeft aandacht nodig.” Van der Tak besluit: “Wij zijn een kenniscentrum, maar moeten wel zorgen dat we ook de productie hoog houden. We mogen geen stedelijk gebied worden!”