8 oktober 2016

Geslaagd werkbezoek PvdA Westland aan Streekmuseum

Donderdagmiddag 6 oktober  heeft PvdA Westland een werkbezoek afgelegd aan het Westlandse Streekmuseum in Honselersdijk.  De voorzitter van het Streekmuseum, Jan Prins, heette de ruim tien aanwezigen van harte welkom. Het museum bestaat al 20 jaar op deze locatie en is een kleine twee jaar geleden fors verbouwd. Er zijn vier medewerkers in loondienst – waaronder de conservator – maar het museum zou niet kunnen bestaan zonder de 60 vrijwilligers.

Eén daarvan, Fred van den Berg, gaf een enthousiaste rondleiding voor het gezelschap. De geschiedenis van het Westland ging terug naar de Romeinen die aan het begin van de jaartelling hier woonden en werkten.  Bij opgravingen worden nog regelmatig restanten uit die tijd aangetroffen. Ook de vijftig kastelen die hier ooit stonden, hebben hun sporen achtergelaten, ook al zijn de gebouwen zelf allemaal gesloopt.

Zeer leerzaam was de ontwikkeling die de tuinbouw de afgelopen eeuw doormaakte. Steeds gericht op innovatie en mogelijk gemaakt door creativiteit en ondernemerschap.  Een  bezoek aan de historische tuin illustreerde een en ander.

Gelukkig weten steeds meer bedrijven, instellingen en groepen het Streekmuseum te vinden.  Terecht, want het is niet alleen leerzaam maar ook heel leuk om te zien en te horen hoe vele vrijwilligers de Westlandse geschiedenis levend houden. Belangrijk, want wie niet weet waar die vandaan komt, weet ook niet waar die naar op weg is. De toekomst ligt vaak verscholen in het verleden.

De PvdA Westland legt regelmatig werkbezoeken af aan Westlandse bedrijven en organisaties, onlangs aan het Werkplein/Patijnenburg in Naaldwijk en dus nu aan het Streekmuseum.

Eric Borggreve