7 mei 2015

Gerdi Verbeet benoemd tot voorzitter Nationaal Comité 4 en 5 mei

Staatssecretaris Martin van Rijn (VWS) heeft Gerdi Verbeet benoemd tot voorzitter van het Nationaal Comité 4 en 5 mei. Haar benoeming gaat per 1 juni in en geldt voor een periode van zes jaar.

Verbeet volgt Joan Leemhuis-Stout op, die zich jarenlang volledig heeft ingezet voor het Comité en sinds 2010 voorzitter was. In die jaren is het herdenken in Nederland op een hoger niveau gebracht.

Gerdi Verbeet

Gerdi Verbeet (64) heeft als Tweede Kamerlid en later als voorzitter van de Tweede Kamer grote persoonlijke en inhoudelijke betrokkenheid getoond bij Oorlogsgetroffenen en het Nederlandse Herinneringslandschap. Zij is lid van de Raad van Toezicht van het Anne Frank Huis en sprak 15 augustus jongstleden bij de herdenking van het einde van de Tweede Wereldoorlog bij het Indisch Monument in Den Haag.

Nationaal Comité 4 en 5 mei
Het Nationaal Comité 4 en 5 mei geeft richting, inhoud en vorm aan herdenken en vieren in Nederland. Ook draagt het Comité zorg voor de organisatie van de nationale activiteiten op 4 en 5 mei, inclusief de coördinatie van de Bevrijdingsfestivals. Daarnaast maakt het Comité zich sterk voor educatieve projecten, zoals het Nationaal Aandenken, Adopteer een monument, het ontwikkelen van massamediale campagnes en het verzamelen en beschikbaar stellen van kennis.