26 augustus 2015

Eropuit!

Ulbe SpaansEconomisch gezien krabbelen we op uit een crisis. Er is in sommige sectoren sprake van een licht economisch herstel. Maar het is een broos herstel vol met risico’s. De situatie in Griekenland is daar een voorbeeld van.
Progressief Westland is van mening dat we de crisis moeten gebruiken om voorgesorteerd te staan als die voorbij is. Dat doe je als Gemeente door te faciliteren en te regisseren maar vooral door samen te werken en eropuit te gaan.
Ondernemen moet je vooral aan de ondernemers overlaten.

Samenwerken is het toverwoord. Eropuit en naar buiten gericht. Niet zuur zitten kniesoren als er een handelsdelegatie naar China vertrekt en onze burgemeester en/of wethouders daarbij aansluiten. Dat getuigt van een dorpsvisie op wat een mainport moet doen. Westland is na Schiphol en de Rotterdamse haven de derde mainport van Nederland.

Gedraag je daar dan ook naar. Ga eropuit om orders binnen te slepen. Eropuit om contacten te leggen en ons Westland uit te dragen. Wij verdienen ons geld over de hele wereld… laten we daar dan ook zijn.
Ook als lokale overheid. Dat brengt reuring en levert werk op. Dat haalt uiteindelijk die werkloze Westlander van de bank. Die Westlander met een bijstandsuitkering die dus noodgedwongen op de bank moet zitten terwijl de overheid terecht van je eist dat je moet solliciteren, dat je actief en mobiel moet zijn.

Als we iedereen binnen Westland willen stimuleren om mee te doen, als we participatie nadrukkelijk willen bevorderen dan is het stimuleren van mobiliteit noodzakelijk. In Schiedam is recent een initiatief aangenomen om te komen tot gratis openbaar vervoer voor mensen met een minimum uitkering. Wij dagen de wethouder uit om dit te onderzoeken en te vertalen naar de Westlandse situatie.
Eropuit… mondiaal en lokaal!

Ulbe Spaans
Fractievoorzitter Progressief Westland