4 februari 2016

Blij met opvang vluchtelingen maar teleurgesteld in het college

Woensdag bereikte Progressief Westland het bericht dat ook in Westland weer tijdelijk vluchtelingen zullen worden opgevangen. De gemeente heeft dit bekend gemaakt. De opvang zal plaatsvinden in het hotel voor arbeidsmigranten aan de De Lierseweg in Wateringen.
Dat er ondernemers in Westland zijn die in samenwerking met het COA ervoor zorgen dat vluchtelingen een tijdelijk onderkomen hebben, is een goede zaak vindt raadslid Linda Strijker. “Dit is een particulier initiatief, dat ik van harte toe juich. Daarmee is de gemeente haar toezegging echter niet nagekomen.”

Strijker is echter teleurgesteld in de wijze waarop het college omgaat met die toezegging. De wethouder zegde de raad in de raadsvergadering van september toe dat er contact zou zijn met het COA over wat hun behoeften zijn, vervolgens zou de gemeenteraad geïnformeerd worden over locaties die aan die behoeften zouden kunnen voldoen. Daarover zou in een volgende raadsvergadering gedebatteerd worden. Deze toezegging werd door het college gedaan ondanks dat de motie van Strijker door afwezigheid van twee raadsleden het nipt niet haalde bij de stemming. “Dat is vele maanden geleden. Nu wordt dit initiatief gebracht alsof het hier inspanning van de gemeente betreft, terwijl dat helemaal niet het geval is.”

Op 16 februari is een extra raadsvergadering ingelast waar de wethouder de plannen zal toelichten. Strijker heeft nog vele vragen aan de wethouder: “Hoe zit het met de leegstaande gebouwen van de gemeente, de braakliggende terreinen? Heeft het college überhaupt wel over mogelijkheden gesproken met het COA? Of wordt hier andermans goedheid gebruikt om het verzoek van een meerderheid van de partijen in de gemeenteraad weg te wuiven?”

Dit alles neemt niet weg dat Progressief Westland blij is met elk initiatief waarmee vluchtelingen geholpen zijn. Ook zijn we blij met de plannen die het college heeft op het gebied van integratie en onderwijs. Daarbij zullen wij het college verzoeken om extra aandacht te hebben voor traumaverwerking van de vluchtelingen. Onderzoek heeft aangetoond dat hulp bij traumaverwerking ervoor kan zorgen dat kinderen, maar ook volwassenen, sneller en beter in staat zijn een nieuw leven op te bouwen en hun verleden achter zich te laten. “Wanneer onze militairen terugkomen uit oorlogsgebieden, krijgen ze eerst hulp bij traumaverwerking om ervoor te zorgen dat zij, eenmaal terug in de samenleving, goed functioneren. Dat zouden we ook moeten doen bij mensen die emigreren uit een oorlogsgebied. Vooral bij kinderen en jongeren. Daar heeft onze maatschappij uiteindelijk ook profijt van” aldus Strijker.