20 november 2014

Westland wordt Fairtrade gemeente

Door Aart van den Berg

Westland wordt Fairtrade Gemeente! Het college heeft zich hiertoe verplicht door een motie van Progressief Westland aan te nemen. De motie was een initiatief van ons en werd mede ondertekend door D66 Westland, Gemeentebelang Westland en CDA Westland. Op afzienbare termijn zal het college met een voorstel moeten komen waarin zij inzichtelijk maakt hoe zij deze weg gaat bewandelen. Maar dát de weg bewandeld gaat worden en dát het einddoel gehaald wordt, zoveel is zeker.

Aart van den BergEr zijn inmiddels 106 Nederlandse gemeenten ‘actief’, waarvan 53 reeds het keurmerk Fairtrade Gemeente hebben ontvangen. Het gaat bij dit keurmerk niet alleen om de daden van het gemeentelijk apparaat, maar ook om actieve deelname van bedrijven en andere organisaties binnen de gemeente, ondersteund door een publiekscampagne.
De lokale campagne wordt landelijk ondersteund. Er zijn een zestal criteria ontwikkeld waaraan een gemeente moet voldoen om de eretitel te mogen ontvangen.

We zijn op weg. Het college is nu aan zet. Er zal allereerst een werkgroep moeten worden opgericht. We houden de stappen van het college nauwlettend in de gaten.

Waar ben je naar op zoek?