4 mei 2015

Westland anno 2030

Aart van den BergColumn door Aart van den Berg, steunraadslid

Hoe ziet een duurzaam Westland er over 15 jaar uit? Ik heb het aan een aantal vrienden, familieleden, kennissen, aan mijzelf en aan een aantal politieke voor- en tegenstanders gevraagd. Welnu, houd u vast!

1. De glastuinbouw heeft het overleefd dankzij een enorm goed en gevarieerd aanbod van gezond en biologisch voedsel.
2. De zogeheten ‘biobased’ producten hebben een grote vlucht genomen. Er worden planten geteeld voor bestanddelen van medicijnen, (duurzame) cosmetica en plantaardige verpakkingen.
3. Het gewone glas is vervangen door zonneglas. Onzichtbare zonnecellen laten de warmte door én zorgen ervoor dat heel Westland wordt voorzien van energie.
4. Duurzaam toerisme. Westland is een hit! Wij worden ‘Keukenhof 2.0’ genoemd. Westland lokt bezoekers vanuit de hele wereld omdat er eindelijk door het glas heengekeken kan worden naar de meest prachtige bloemen en planten.
5. Westland heeft het Fairtradekeurmerk al 14 jaar geleden mogen ontvangen. Een groot gedeelte van de ondernemers, de scholen, de kerken en de gemeente zelf koopt en verkoopt fairtrade producten. Het begon met koffie, nu is Westland een voorbeeld voor heel de wereld, zo voortvarend is er te werk gegaan.
6. Overal zijn de meest duurzame gebouwen uit de grond gestampt. Het kostte nogal wat, maar dankzij een zeer gunstige terugverdientijd: goedkoop! ‘De architectuur en originaliteit zijn opzienbarend’ aldus menige Japanse toerist.
7. Elk huis, ook de oudere huizen zijn energieneutraal of leveren energie.
8. Wat een rijkdom. Westland heeft al lange tijd geleden besloten dat er gedeeld moet worden en vangt procentueel het meest aantal asielzoekers op. Wat heeft dat met duurzaamheid te maken? Niets. Maar ik wilde het gewoon even noemen.
9. Asbestdaken. Als eerste Westlandse gemeente was Nederland in 2018 al geheel asbestvrij.
10. Iedereen kijkt heel duurzaam gelukkig.

Ik hoor graag kritiek en nieuwe ideeën van nieuwe vrienden, kennissen, familieleden en van alle politieke voor- en tegenstanders.

Aart van den Berg

Deze column is ook gepubliceerd in Het Hele Westland