20 maart 2018

Vragen over schuldhulpverlening

De PvdA Westland ontvangt signalen en cliëntervaringen waaruit blijkt dat de kwaliteit van de uitvoering en de informatie over de rechten en plichten in de schuldhulpverlening niet in alle gevallen naar wens verloopt. Cliënten worden bijvoorbeeld niet goed geïnformeerd over wat zij zelf van hun leefgeld moeten betalen buiten de huishoudelijke aankopen , zoals bijvoorbeeld hun bereikbaarheid per telefoon, hun (onvoorziene) zorgkosten.

De fractie van PvdA heeft hierover schriftelijke vragen gesteld aan het College van Burgemeester en Wethouders in het kader van artikel 42 van het Reglement van Orde voor de vergaderingen.

1. Is uw college bekend met het feit dat, ondanks de recente verbeteringen in eenvoudiger taalgebruik, de informatie die de aanvragers ontvangen bij het ondertekenen van hun contract met Schuldhulpverlening onduidelijk is, er gesproken wordt over plichten, maar dat het de cliënten onduidelijk is wat zij van de gemeente Westland mogen verwachten?
  2. Is uw college na een (kort) kwaliteitsonderzoek  en in overleg met SHV bereid te investeren in andere vormen van informatieverstrekking (begrijpelijke niet ambtelijke taal)  aan cliënten dan wel  de opleidingsmogelijkheden van de medewerkers Schuldhulpverlening te vergroten zodat zij het een en ander beter kunnen uitleggen? En zo nee: waarom niet?
  3. Is het uw college bekend dat Schuldhulpverlening verwacht van cliënten dat zij bij aanvang van het SHV traject huur- en zorgtoeslag aanvragen? Dat de toegekende huur- en zorgtoeslag voor de cliënt geen invloed heeft op de hoogte van het weekgeld, maar wel een groot risico voor het veroorzaken van nieuwe schulden vormt? Van cliënten wordt namelijk verwacht dat zij, ondanks dat er gedurende het SHV traject zeer beperkt inzicht in inkomsten en uitgaven is, zelfstandig belastingaangifte te doen.
  4. Is het uw college bekend dat cliënten veelal niet in aanmerking komen voor gemeentelijke regelingen (zoals collectieve zorgverzekering DSW en andere voorzieningen bij laag inkomen) omdat uitgegaan wordt van het belastbaar inkomen en niet van het besteedbaar inkomen
  5. Is uw college bereid om in overleg met Schuldhulpverlening het schuldhulpverleningsproces te optimaliseren teneinde de kans op nieuwe (belasting)schulden te minimaliseren?
  6. Is het uw college bekend dat de cliënten verwachten – bij gewijzigde omstandigheden – dat een nieuwe berekening van het ‘vrij te laten bedrag’ per maand wordt opgesteld?
  7. Is het u bekend dat de cliënten geen inzicht krijgen in de betalingen die aan de schuldeisers worden gedaan?
  8. Is uw College bereid op korte termijn de resultaten van het overleg te delen met de Raad in de Raadcommissie MO?

De PvdA fractie verzoekt u de vragen binnen de daarvoor gestelde termijn schriftelijk te beantwoorden.

Met vriendelijke groet,

Nico de Gier

Fractievoorzitter PvdA Westland

Waar ben je naar op zoek?