27 januari 2018

Vragen over de toekomst Hofboerderij Wateringen en realiseren van een Westlands Kunstmuseum

Op de Raadsinformatieavond zijn de plannen voor de herbestemming van het gemeentekantoor Wateringen gepresenteerd door de nieuwe eigenaar New Lake 19 BV. PvdA Westland maakt zich zorgen over de toewijzing van de woningen onder de huurtoeslaggrens. Deze gaat volgens de plannen niet via het woningtoewijzingen systeem. Toch ziet het verbouwingsplan er goed uit.

De fractie van PvdA heeft hierover schriftelijke vragen gesteld aan het College van Burgemeester en Wethouders in het kader van artikel 42 van het Reglement van Orde voor de vergaderingen.

1. In de presentatie werd een plan gepresenteerd voor een mooi bruisend dorpscentrum mits New Lake 19 BV er inhoudelijk en financieel uitkomt met Vitis Welzijn en de Bibliotheek.
  2. Dit plan – bij realisatie – gevolgen heeft voor de plannen voor de Hofboerderij. Twee maatschappelijke  functies met daghoreca  in Wateringen op zo’n korte afstand is volgens de PvdA Westland niet realistisch.
  3. De PvdA Westland onderschrijft het initiatief om te komen tot een volwaardig Westland Kunstmuseum voor zowel “oude”als “moderne” Westlandse kunst. Het College heeft ongetwijfeld kennis genomen van dit initiatief. Op Sociaal-cultureel gebied staat onze gemeente toch helaas nog steeds op achterstand.

Dit brengt de PvdA tot de volgende vragen:

• Deelt het College onze visie dat de ontwikkelingen met betrekking tot de herstemming van het Wateringse gemeentekantoor en de toekomst van de Hofboerderij in samenhang moeten worden bezien?
  • Als deze visie wordt onderschreven is er dan niet volop aanleiding de nieuwe eigenaar van het gemeentekantoor in contact te brengen met de initiatiefgroep die zich bezig houdt met de toekomst van de Hofboederij – en dat onder gemeentelijke regie?
  • Is het College bereid om het initiatief voor een Westlands Kunstmuseum in een dergelijk overleg in te brengen en te faciliteren? Naar inschatting van de PvdA Westland zou de Hofboerderij – uiteraard in goed overleg met de huidige gebruikers en de initiatiefgroep – een zeer geschikte locatie zijn voor een volwaardig Westland Kunstmuseum. Compleet met beeldentuin – het Hofpark – en een galerie voor hedendaagse Westlandse kunst.

De PvdA fractie verzoekt u de vragen binnen de daarvoor gestelde termijn schriftelijk te beantwoorden.

Met vriendelijke groet,

Nico de Gier